Gepubliceerd op 28 May 2024 om 10h27
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Interview Olivier Gelas, Managing Director KIA Belux: “2023 was een recordjaar voor KIA, dankzij de fleetverkoop”

KIA heeft 2023 afgesloten met een verkooprecord. Nooit eerder verkocht het merk zoveel auto’s in België, met name dankzij B2B-klanten. Het aandeel van KIA in de verkoop aan professionals blijft groeien en het gamma zal de komende maanden verder worden uitgebreid, met als kers op de taart een terugkeer in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen in 2025. link2fleet sprak met Olivier Gelas, Managing Director van KIA Belux, over de jongste stand van zaken met betrekking tot het merk.

link2fleet: Meneer Gelas, hoe maakt KIA de balans op voor het afgelopen jaar in België?

Olivier Gelas: “We hebben 2023 afgesloten met een zeer positieve noot, met een 13e plaats op de Belgische markt. Het was een recordjaar voor KIA, dat met een groei van 23% voor het eerst de grens van 20.000 verkochte voertuigen doorbrak in de Belux. Dat resultaat is met name te danken aan de stijging van de PHEV-verkoop vorig jaar, net voor de fiscaliteitswijziging voor bedrijven. We ontvingen een enorm aantal bestellingen, waarvan heel wat leveringen trouwens nog begin dit jaar plaatsvonden. Ook onze 100% elektrische voertuigen hebben bijgedragen aan het succes van vorig jaar. Veel bedrijven zijn voor hun vloot overgestapt op onze modellen. KIA heeft het geluk een zeer breed gamma te hebben dat 70% van de marktsegmenten en de noden van onze klanten dekt, dankzij de Niro EV, de EV6 en de EV9, die helemaal op het eind van het jaar werden gelanceerd.”

l2f: Wat zijn voor fleetklanten de belangrijkste modellen uit het gamma?

O.G.: “De Ceed PHEV was vorig jaar ons populairste model bij professionele klanten. Maar onze Sportage deed het ook erg goed, net als de EV6. Hoewel de fiscaliteit voor bedrijfswagens nu minder gunstig is voor hybrides, blijft de Ceed het in het eerste deel van dit jaar erg goed doen. En de EV9 is een schot in de roos.”

l2f: Die EV9, die we trouwens al hebben kunnen testen, is een van de topmodellen in het toekomstige gamma van KIA. Hebben jullie grote ambities met dit model?

O.G.: “Zeker. Het is een veroveringsmodel met een premium positionering, waarmee we nieuwe klanten voor ons merk moeten kunnen aantrekken. Op dit moment heeft slechts 20% van de EV9-klanten al een KIA, meer bepaald een Sorento of een EV6. De overige 80% zijn klanten van de concurrentie, voornamelijk van de premiummerken Audi en Volvo. De feedback van klanten die het voertuig testen, is bijzonder positief! Tijdens de ‘salonperiode’ verkochten we meer exemplaren van de EV9 dan van de EV6, terwijl die laatste het beter doet dan in 2023. De EV9 stelt ons ook in staat om diplomatieke klanten te bereiken en speelt duidelijk een positieve rol voor ons merkimago.”

© Met de EV9 kan KIA een publiek veroveren dat normaal bij de premiummerken shopt.

l2f: De EV9 is ook de eerste van een nieuw modelgamma dat binnenkort zal verschijnen, waaronder voertuigen in lagere segmenten?

O.G.: “Ja, het gamma zal naar beneden worden uitgebreid, met in de eerste plaats een EV3 waarvan de lancering gepland staat voor eind dit jaar. Het wordt een soort ‘mini-EV9’ in het C-SUV-segment. Met die EV3 gaan we ook een zeer interessant product aanbieden voor fleetklanten: het is een goed gepositioneerd model, dat compact is aan de buitenkant, maar tegelijk een zeer goede binnenruimte en een grote koffer biedt. En bovenal een actieradius van meer dan 500 km en een aantrekkelijke prijs, ook voor particuliere klanten trouwens. De basisversie zal naar verwachting minder dan 40.000 euro kosten, waardoor particulieren misschien kunnen profiteren van de EV-aankooppremie in Vlaanderen (als die tegen dan nog niet opgebruikt is, nvdr.). In 2025 zullen nog twee modellen het gamma vervolledigen: de EV4 en de EV5. Met dit nieuwe gamma gaan we elektrisch rijden toegankelijk maken voor een breder publiek.”

© Vanaf 2025 zal een nieuw bestelwagengamma worden gelanceerd, te beginnen met de PV5.

l2f: KIA heeft ook zijn comeback op de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen aangekondigd?

O.G.: “Inderdaad. Niet iedereen zal het zich nog herinneren, maar KIA bracht begin jaren 2000 al utilitaire modellen op de markt in Europa. Nu keren we terug met een gamma kwaliteitsvolle 100% elektrische modellen. Dat is een hele uitdaging, aangezien EV’s vorig jaar slechts 8% uitmaakten van de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen. Weinig bedrijven zijn klaar om de overstap te maken naar een vloot van elektrische bedrijfsvoertuigen. Ten eerste omdat het rijbereik van het huidige aanbod te klein is en ten tweede omdat de fiscaliteit hen er niet toe aanmoedigt. Maar we zijn ervan overtuigd dat als we met een gamma kwalitatieve voertuigen komen met een toereikende actieradius, we wagenparkbeheerders kunnen overtuigen om deze stap te zetten. De lancering van dit gamma is gepland voor eind 2025, maar we zijn al gesprekken gestart met onze dealers, de leasebedrijven, carrosseriebouwers, enzovoort. We praten ook al met fleet managers met een gemengd wagenpark die KIA-personenauto’s in hun wagenpark hebben, om hun behoeften te begrijpen.”

l2f: Uw dealernet zal dus ook moeten evolueren om deze producten aan te bieden?

O.G.: “In feite hebben veel van onze verdelers al ervaring ter zake, bijvoorbeeld grote groepen die meerdere merken aanbieden, waaronder het onze, maar ook merken met LCV’s in hun gamma. Het belangrijkste op dit gebied is om de behoeften van onze klanten te begrijpen en eraan te kunnen voldoen. Bijvoorbeeld door binneninrichtingen aan te bieden die aangepast zijn aan hun behoeften, zonder dat ze het voertuig moeten laten modificeren door externe partners. We moeten het leven van klanten in dat opzicht echt gemakkelijk maken en hun single point of contact zijn.”

© Vanaf 2025 zal een nieuw bestelwagengamma worden gelanceerd, te beginnen met de PV5.

l2f: Kunnen we al informatie krijgen over het LCV-gamma?

O.G.: “Ik kan in elk geval aankondigen dat het eerste model, dat eind 2025 zal worden gelanceerd, de PV5 zal zijn, een middelgroot model. Hij zal zowel beschikbaar zijn voor het vervoer van goederen als van personen, wat ons toegang zal verschaffen tot de markt voor taxi’s, pendeldiensten en gezinsvoertuigen. Tegen 2030 zullen andere modellen aan het gamma worden toegevoegd.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels

Gelinkte publicaties