Gepubliceerd op 14 January 2025 om 11h13
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Interview Pierre-Martin Bos, Directeur PBV Kia Europe: “Onze PBV-modellen kunnen alle taken aan.”

Pierre-Martin Bos, die al bijna twee jaar bij Kia werkt, was aanwezig op het Autosalon van Brussel 2025. We spraken met hem om meer te weten te komen over het gloednieuwe PBV-bestelwagengamma dat dit jaar wordt gelanceerd.

Afgelopen september presenteerde Kia op de IAA in Hannover een nieuwe generatie lichte bedrijfsvoertuigen: de PBV’s voor “ Platform Beyond Vehicle ”. De concepts PV5, PV5 People Mover (een gezinsbusje), PV5 High Roof en PV7 werden er allemaal voorgesteld op de stand van het merk. De lancering van de PV5 is voorzien voor dit jaar, wat zijn aanwezigheid op het Salon van Brussel verklaart.

link2fleet: Kia keert terug naar de LCV-markt in Europa met een gloednieuw concept. Kunt u ons dat PBV-gamma nog eens situeren?

Pierre-Martin Bos: “Ik wil er eerst aan herinneren dat Kia over de hele wereld uitgebreid ervaring heeft met LCV’s en zelfs bussen. Voor ons LCV-gamma van de toekomst hebben we gekozen voor een elektrisch platform, omdat elektrische voertuigen kunnen worden aangepast aan alle soorten opdrachten. Volgens onze onderzoeken rijden ze gemiddeld om 200 km/dag. Met onze PBV’s mikken we op een rijbereik van meer dan 400 km! Als dat niet voldoende is, dan is dat omdat de opdracht in kwestie moet worden uitgevoerd door een vrachtwagen die langere afstanden kan afleggen. Door samen te werken met koetswerkbouwers maar ook door te luisteren naar onze klanten hebben we ons kunnen focussen op de aspecten die belangrijk zijn voor gebruikers. We zullen bijvoorbeeld een laaddrempel aanbieden die 20% lager ligt dan bij de concurrentie. We zullen ook inspelen op de vraag inzake conversies en aanpassingen. Daarom krijgt het verkoopnetwerk een specifiek contract voor de PBV-modellen, omwille van de nood aan een specifieke service. Professionals hebben niet dezelfde verwachtingen als particulieren. Ook inzake onderhoud werken we ook niet op dezelfde manier, want als het speciaal aan zijn behoeften aangepaste werkvoertuig van een vakman stilstaat, dan ligt zijn bedrijf stil. We zullen dus specifieke oplossingen bieden, waaronder predictief onderhoud”.

link2fleet: Waarom zullen klanten de PBV-modellen verkiezen boven de concurrentie?

P-M B.: “Allereerst is er het kostenaspect. We zullen competitief zijn op het gebied van total cost of ownership (TCO). Dan zijn er de praktische aspecten van het voertuig, zoals de lage laaddrempel. Geloof me, voor bezorgers bijvoorbeeld, die zo’n vijftig keer per dag in en uit de laadruimte van het voertuig stappen, maakt dat het verschil. Op het gebied van connectiviteit zullen we ook voorop lopen, onder andere met het voorspellende onderhoud.”

NVDR: Afgelopen september, op de IAA in Hannover, kondigde Kia ook een samenwerking aan met dataspecialist Geotab voor zijn PBV-gamma. In het persbericht staat: “Deze strategische samenwerking zal een reeks data-oplossingen integreren, met verbeterde in-car technologie, innovatieve systemen, routeoptimalisatie en beloningen voor veilig rijden.”

 

Lees ook: Data-analyse om uw kosten te verlagen!

link2fleet: Wat zal in België de strategie zijn om aan te kondigen dat Kia terugkeert in de wereld van bedrijfsvoertuigen?

P-M B.: “Dicht bij onze prospects en klanten staan met specifieke verkopers. We denken hierbij vooral aan roadshows met voertuigen, contacten met beroepsverenigingen, enzovoort. Overigens hebben al veel klanten contact met ons opgenomen om meer te weten te komen over ons PBV-gamma, wat een primeur is in mijn carrière en erg positief! is”

link2fleet: Wat kunt u ons vertellen over de lancering?

P-M B.: “We starten de voorverkoop op 2 mei. Tegen die tijd zullen de prijzen en alle technische specificaties beschikbaar zijn. Het netwerk zal opgeleid zijn. De productie begint op 15 augustus. De voertuigen zullen op 1 november 2025 in de showrooms staan.”

link2fleet: Waar zullen ze worden geproduceerd?

P-M B.: “In Korea, in een gloednieuwe fabriek speciaal voor dit platform. We zullen heel flexibel zijn. De Belgische markt heeft bijvoorbeeld zijn eigen specifieke vereisten op het vlak van diepe cabines. We zullen een out-of-the-box oplossing hebben om aan deze specifieke eisen te voldoen.”

link2fleet: Heeft u nog informatie die u met ons wilt delen?

P-M B.: “Zoals ik al zei, wat de opdracht van de klant ook is, wij kunnen er een antwoord op bieden. Opladen van 10 tot 80% zal minder dan 30 minuten in beslag nemen. Wat dat betreft, zal elke dealer de klant ondersteunen door passende laadoplossingen aan te bieden. We zullen een aantal oplossingen voor professionals hebben. Dit zijn onder andere chassis-cabines en koelwagens, met name dankzij ons partnerschap met de groep Petit Forestier.”

link2fleet: Zoals u tijdens uw presentatie hier op het Autosalon van Brussel al aangaf, zal Kia ook een versie voor personenvervoer aanbieden van de PV5. Kunt u ons daar meer over vertellen?

P-M B.: “In tegenstelling tot de andere LCV-versies zal die beschikbaar zijn in het hele Kia-netwerk. Er komen versies met 5, 6 en 7 zitplaatsen, onder andere voor taxidiensten en professioneel personenvervoer.”

link2fleet: Is er geen gevaar dat de PV5 de EV9, die ook verkrijgbaar is met 6 of 7 zitplaatsen?

P-M B.: “Nee, want de PV5 zal het formaat hebben van een compactere EV5, met specificaties waarmee hij 600.000 km kan meegaan. Hij is ontworpen als een zwaar bedrijfsvoertuig voor lange ritten, met nog meer ruimte aan boord voor vrijetijdsactiviteiten en kleine 16-duimwielen die niet echt meer passen in de huidige personenwagenmarkt”.

link2fleet: Wat kunt u vertellen over de garantie?

P-M B.: “Minimaal 7 jaar en 150.000 km op het voertuig. 8 jaar en 160.000 km voor de 3 batterijen die we zullen aanbieden. Maar in de toekomst zal een nieuwe strategie voor uitgebreide garanties worden aangekondigd met zeer, zeer lange garanties…”.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels