Onze collega’s van het Belang van Limburg hebben onlangs de test gedaan om met een elektrische auto naar Zuid-Frankrijk te rijden. Het resultaat van hun proef: door de stijging van de elektriciteitsprijzen zou het rijden met een elektrische auto nu duurder zijn dan met benzine of diesel. Dit zou een serieuze rem kunnen zetten op de ecologische – of liever elektrische – overgang die momenteel aan de gang is…
Onze redactie besloot de proef op de som te nemen.
In de eerste plaats is het waar dat de elektriciteitsprijs de laatste maanden sterk is gestegen. Vandaag bedraagt de prijs per kWh volgens het CREG-tarief gemiddeld 0,35 euro, terwijl hij begin 2021 minder dan 0,25 euro bedroeg.
Daarom hebben we besloten om via de Car Cost Advisor-tool een TCO-berekening te maken van twee gelijkwaardige voertuigen: de Hyundai Kona in benzineversie en de Hyundai Kona EV.
Voor deze berekening, die rekening houdt met de geldende officiële energietarieven, hebben we het elektriciteitstarief aangepast tot 0,50€/kWh in plaats van de 0,35€ waarnaar de CREG verwijst, waardoor we beter rekening kunnen houden met de inflatie van de laatste weken, maar ook met een mix van oplaadbeurten thuis, op het werk en op de openbare weg.
Het resultaat is dat, ondanks een catalogusprijs die 9.000 euro hoger ligt, het elektrische model op lange termijn (4 jaar – 80.000 km) aantrekkelijker blijft, met name dankzij de voordeligere belastingheffing ten gunste van EV’s voor de fleet. In totaal heeft de elektrische versie een lagere kostprijs van iets meer dan 5.000 euro over de levensduur van het voertuig (zie onze volledige TCO-berekening onderaan) in vergelijking met zijn benzine-equivalent.
Tenslotte bemerken we dat een reis naar Zuid-Frankrijk duidelijk een uitzondering is wanneer gebruik wordt gemaakt van een wagen, al dan niet elektrisch. Op een reis als deze wordt (bijna) uitsluitend gebruik gemaakt van openbare oplaadfaciliteiten, en daarvan zijn de kosten veel hoger dan thuis of op het werk.