Gepubliceerd op 23 October 2024 om 15h08
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Jan Vanhaver (MG Belgium): “Wij gaan 6 nieuwe full EV-modellen lanceren in 2025”

MG viert dit jaar zijn honderdste verjaardag – of zijn vijfde als je uitgaat van de renaissance van het merk onder Chinese vleugels. Het merk doet het niet slecht op de fleetmarkt en heeft geen gebrek aan nieuwe projecten. Tijdens een event naar aanleiding van het eeuwfeest maakten we een stand van zaken op met Jan Vanhaver, Country Manager MG Belgium.

link2fleet: Jan Vanhaver, MG is nog een jong merk. Hoe gaat het er de jongste jaren mee?

Jan Vanhaver: “Ja, MG werd opnieuw gelanceerd in 2020. In 2022 hadden we onze doelstellingen met MG overtroffen en tekenden we een fleetverkoop van 70% op waarvan de helft full EV’s en de helft PHEV- en ICE-modellen. Vorig jaar was een ongelooflijk jaar, vooral dankzij onze MG4, die het heel goed deed bij fleetklanten, en de ZS bij particuliere klanten. Aan het eind van het jaar bedroeg onze verkoop aan fleetklanten 90% en die aan particuliere klanten slechts 10%. In 2024 is de markt duidelijk veranderd: het einde van de fiscale aftrekbaarheid voor PHEV’s resulteerde in een vertraging van de vlootverkoop. Er was de Vlaamse bonus voor EV’s, maar de impact daarvan was hier vrij beperkt.”

l2f: Hybrides vertegenwoordigen dus nog een groot deel van uw verkoop…

J.V.: “Inderdaad! En het is heel belangrijk voor ons om hybride modellen in ons gamma te houden, zodat we een oplossing kunnen bieden aan zoveel mogelijk bestuurders. We weten dat 100% elektrische auto’s nog niet voor iedereen geschikt zijn. Onze hybride MG3 en HS doen het bijvoorbeeld erg goed, met name omdat ze zeer aantrekkelijk geprijsd zijn voor hybride modellen. De MG4 was een enorm succes in 2023. Het is zelfs ons populairste model, vooral omdat er nog niet veel concurrentie was in dit segment, zeker niet voor zo’n lage prijs. Tegenwoordig hebben veel andere constructeurs 100% elektrische modellen in dit segment gelanceerd, dus de concurrentie is groter. Om ons te onderscheiden van de concurrentie is het heel belangrijk dat we onze voertuigen in handen van klanten kunnen geven, zodat zij ze kunnen testen. Onze 7 jaar garantie op onze modellen is ook duidelijk een voordeel.”

l2f: Jullie hebben al een breed gamma, maar dit zal in de toekomst nog verder groeien, want jullie kondigen maar liefst 6 nieuwe volledig elektrische modellen aan voor 2025?

J.V. : “Ja, er zijn maar weinig Europese constructeurs die er prat op kunnen gaan dat ze in slechts 5 jaar zo’n breed assortiment hebben ontwikkeld. Onze R&D gaat veel sneller vooruit dan die van de Europese merken en dat is een grote kracht. SAIC, het moederbedrijf van MG, investeert elk jaar 20 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. En onze auto’s worden specifiek ontwikkeld in Europa en voor Europese klanten, ook hun design. In 2025 zullen we negen nieuwe modellen in ons gamma hebben, waaronder twee ICE-modellen, een hybride en zes volledig elektrische modellen. Ik kan al aankondigen dat de MG3 en de ZS hun opwachting zullen maken met benzinemotoren. Wat hybrides betreft, lanceren we een nieuwe SUV in het C-segment. En qua elektrische modellen zal de ES zijn opwachting maken, zal de MG5 worden vernieuwd, net als de Marvel R, en zullen we modellen uit het IM-gamma (Intelligent Mobility) verwelkomen, dat afgelopen maart in Genève werd gepresenteerd en waarvan de positionering meer premium zal zijn.”

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

l2f : Veel nieuwe volledig elektrische modellen, maar toch ook nog nieuwe modellen op fossiele brandstof. Wanneer wordt MG dan een 100% elektrisch merk?

J.V. : “We hebben nog geen datum vastgelegd. Natuurlijk is er de deadline van 2035 die werd bepaald door de Europese Unie, maar dat zou kunnen veranderen… Voor ons hangt de switch naar volledige EV vooral af van de markt. Als onze klanten om verbrandingsmodellen vragen, zullen we die blijven aanbieden zolang dat wettelijk mogelijk is. Als de markt hybrides wil, dan gaan we voor hybride. We zijn dus klaar om ons aan te passen aan de vraag.”

l2f : Jullie communiceren veel over de Cyberster, de 100% elektrische roadster. Verwachten jullie veel van dat model?

J.V.: “De Cyberster is een magnifiek model en we zijn verheugd om hem in ons gamma te hebben. Hij maakt het mogelijk te verwijzen naar het sportieve imago en de geschiedenis van MG, vooral met de MGB. Dankzij dit model heeft het nieuwe merk een echte link met het merk van weleer. Maar laten we er geen doekjes om winden, het is meer een imagomodel waar geen grote verkoopvolumes voor weggelegd zijn.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels