Het is geen geheim dat de bedrijfsfietsenmarkt boomt. En de recente wetswijziging die de fietsvergoeding uitbreidt naar alle werknemers in de privésector moet die trend alleen maar bevestigen. Volgens cijfers van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken is de fiets in 2019 in Vlaanderen het tweede populairste vervoermiddel. Het is goed voor 14,19% van de verplaatsingen en 4,65% van de afgelegde kilometers per jaar, na de auto met zijn aandeel van 65,01% van de verplaatsingen en 74,96% van de afgelegde kilometers.
Het moet worden gezegd dat het aandeel bedrijfsfietsen op onze wegen de laatste jaren alleen maar is toegenomen, met een ware explosie tussen 2016 en 2018. “Als je de evolutie van het aantal bedrijfsfietsen in België bekijkt, is het van 1.000 fietsen in 2008 naar 150.000 in 2022 gegaan”, zegt Johan De Mulder. “De groei van het aantal bedrijfswagens daarentegen stagneert de laatste jaren. Tussen 2016 en 2018 was er ook een sterke stijging, maar sindsdien blijven de cijfers erg stabiel. En de fiets heeft de komende jaren nog een enorm groeipotentieel. We staan nu aan het begin van een nieuwe trend. Mensen worden zich meer bewust van milieu- en gezondheidsvraagstukken, waardoor de belangstelling voor tweewielers toeneemt. Volgens onze prognoses zouden er in 2024 250.000 bedrijfsfietsen op onze wegen zijn, 750.000 in 2030 en zelfs 820.000 in 2035.
Als men de prognoses zou mogen geloven, dan zal de bedrijfswagenmarkt naar verwachting dalen. Van 650.000 eenheden in 2020 zou hij kunnen dalen tot 600.000 in 2028, wat minder is dan het aantal bedrijfsfietsen volgens de prognose van B2Bike. De belangrijkste reden hiervoor is uiteraard de verandering van onze reisgewoonten, het wijdverbreide gebruik van telewerken, maar ook de voordelige belasting van de fiets ten opzichte van de steeds complexere belasting van bedrijfswagens en de verplichting om op elektrische wagens over te stappen.
“Maar de fiets mag nooit de bedrijfswagen vervangen. Daar gaat het niet om. Integendeel, hij heeft een plaats als aanvulling op de auto in het mobiliteitsplan van de toekomst”, zegt Johan De Mulder.
De populariteit van elektrische bedrijfsfietsen is volgens hem ook het gevolg van een opeenvolging van keerpunten in de afgelopen jaren. “Door de Europese wetgeving is het bijvoorbeeld makkelijker geworden om elektrisch ondersteunde fietsen te gebruiken, maar denk ook aan hun uiterlijk. In 20 jaar tijd zijn ze radicaal veranderd om veel aantrekkelijker te worden voor de jongere generatie.”
Volgens cijfers van B2Bike wordt 80% van de bedrijfsfietsen in België geleased en 20% gekocht.