Gepubliceerd op 24 November 2022 om 09h25
Door Jeroen Evens

Joris Spigt (GMS): “We zullen de auto ‘as a service’ gaan gebruiken”

Ter gelegenheid van de 250e editie van ons link2fleet magazine hebben we besloten het woord te geven aan enkele belangrijke spelers uit de sector om hun visie te leren kennen over de evolutie van de bedrijfswagen, elektrificatie, fiscaliteit, mobiliteit, kortom, over alles wat de fleet- en mobiliteitssector in België aanbelangt. De D’Ieteren Groep heeft begrepen hoe belangrijk mobiliteit in de huidige maatschappij is. Daarom is het, naast zijn historische activiteit als auto-importeur, nu een mobiliteitsspeler in de breedste zin van het woord, met name dankzij een hele reeks start-ups die in zijn Lab Box zijn geïntegreerd. Al deze activiteiten zijn nu geconcentreerd onder de naam Group Mobility Solutions. Joris Spigt staat aan het hoofd van deze nieuwe structuur.

link2fleet: Is er nog een toekomst voor bedrijfswagens?

Joris Spigt: “Er is zeker nog een toekomst voor de bedrijfswagen. De bedrijfswagen maakt deel uit van het salarispakket van heel veel Belgen. En zolang het globale fiscale systeem niet wordt herzien, denk ik dat er zeker een toekomst is voor de bedrijfswagen. En als we zien hoe traag de fiscale hervormingen in België gaan, denk ik dat we momenteel nog zeker zijn van bedrijfswagens in de verre toekomst, al dan niet gecombineerd in een mobiliteitsbudget.”

Hoe ziet u de fleet sector evolueren de komende 20 jaar?
J.S.:
“Is het de fleetsector, of de mobiliteitssector? Want meer en meer spreken we over mobiliteit in plaats van fleet. De fleetmanager van vandaag is ook meer een mobiliteitsmanager, of gaat zeker mobiliteitsmanager worden. We zien heel duidelijk dat de dag van vandaag de elektrificatie enorme uitdagingen met zich meebrengt. De fleet twintig jaar geleden was een voertuig, een budget, een tankkaart, ‘and go with it’. Nu, de dag van vandaag, is dat niet meer zo. De mobiliteitsmanager – of het bedrijf – moet kijken als er elektrocomptabiliteit is binnen zijn bedrijf. Duidelijk kijken welke medewerker wanneer kan overschakelen. Dus het is zeer belangrijk dat we de bedrijven daarin begeleiden om die transitie te maken, omdat die niet vanzelfsprekend is. Binnen de D’Ieteren hebben we een bedrijf dat Mob Box noemt, en die bedrijven kan begeleiden die eerste stap te zetten naar die elektrificatie.”

 

Zullen we morgen nog eigenaar van onze eigen wagens zijn?
J.S.:
“Zijn we vandaag al eigenaar van onze eigen wagen? De meeste wagens worden sowieso vandaag al gehuurd of geleased, dus ik dank dat er in sé op vlak van ownership voor de B2B-klant wel zaken gaan veranderen. We gaan meer en meer ‘car as a service’ gaan gebruiken. Als je ziet hoe bedrijven als Poppy, maar ook Miles – en car sharing in het algemeen – aan succes beginnen te winnen, ben ik ervan overtuigd dat de ownership van een auto anders gaat beleefd worden morgen. Dus niet iedereen gaat permanent dezelfde wagen hebben, maar mensen gaan de wagen gebruiken wanneer ze hem nodig hebben. Maar ze gaan ook publiek transport, openbaar vervoer, of een step of deelauto of zelfs deelfiets gebruiken, in functie van hun noden.”

 

Zullen fossiele brandstoffen nog deel uitmaken van de energiemix van morgen?
J.S.:
“De energiemix van vandaag wordt vooral bepaald door de fiscaliteit en de politiek. De fiscale stimuli maken dat de elektrificatie volop in gang gezet is in België. We zien dezelfde trend ook bij onze noorderburen in Nederland, en de Scandinavische landen zijn zelfs nog veel verder in de elektrificatie van hun wagenpark. Maar dat is ook allemaal fiscaal gedreven. Kijk naar onze zuiderburen, die zien elektrificatie echt als verre toekomstmuziek omdat daar geen fiscale stimuli zijn. Plus, de petroleummaatschappijen werken aan alternatieven, aan groene brandstoffen, en wie weet – binnen tien jaar – vindt de wetenschap een aandrijfkracht die we vandaag zelfs niet kennen.”

 

Is er nog een toekomst voor concessiehouders?
J.S.:
“Ik ben ervan overtuigd dat er een toekomst is voor onze concessiehouders. Onze concessiehouders vandaag, in de B2B, zijn gestructureerd in fleet business units. Zoals de rest van de sector zijn die aan het evolueren naar mobility business units. De B2B-klant treft bij die concessiehouders specialisten aan die zijn behoeften gaat analyseren, en in functie daarvan de beste mobiliteitsoplossing gaan aanbieden die wij met ons portfolio op de markt aanbieden. Dus ja, de concessiehouder gaat er zeker nog zijn. Ze worden meer en meer specialisten in mobiliteit, en het wordt meer en meer gedigitaliseerd.”

 

Autonomous driving, is dat mythe of realiteit?

J.S.: “Het is zeer zeker een realiteit. Iemand die vandaag trouwens een voertuig in zijn bezit neemt merkt dat de assistenties in zijn auto, tegenover wat hij gekend heeft tien jaar geleden, dag en nacht verschillen. We spreken van een lane assist, adaptive cruise control. Maar de constructeurs gaan daar verder in en ze blijven verder ontwikkelen. Volgend jaar is er een proefproject in Hamburg waar dat de ID.Buzz als taxi gaat rondrijden, volledig autonoom. Een proefproject gelanceerd door de VW Group en de stad Hamburg. En ik ben ervan overtuigd dat overmorgen, en dat gaat zijn wanneer het legale kader en het verzekeringskader er is, onze voertuigen nog meer autonoom gaan rijden. Dat gaat een beetje gepaard met bezit. Overmorgen gaan we een auto bellen die ons gaat brengen van A tot B, al dan niet geshared met andere mensen die naar dezelfde locatie gaan. Die toekomst komt eraan, daar ben ik van overtuigd. En dat gaat een heel aangename toekomst zijn, want we gaan onze tijd nog meer kunnen gebruiken in onze voertuigen. We gaan ‘mobili-tijd’ winnen!”

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels