Gepubliceerd op 15 January 2022 om 09h58
Door Eduard Coddé

Kick-off Virtual Motor Show: Wat heeft 2022 in petto voor wagenparkbeheerders?

Na de afgelasting van het Autosalon van Brussel in 2021 als gevolg van de pandemie, is de editie van 2022 helaas hetzelfde lot beschoren. Om dit belangrijke evenement voor de fleet & mobility sector te vervangen, heeft link2fleet daarom voor het tweede opeenvolgende jaar zijn Virtual Motor Show georganiseerd. In vier ontmoetingen bespreken we wat u de komende maanden kan verwachten op vlak van mobiliteit. De eerste sessie was toegespitst op fiscaliteit, nieuwe automodellen en de belangrijkste uitdagingen voor wagenparkbeheerders.

||||
|||| © ||||

Geen autosalon zonder autofiscaliteit. Als jarenlang expert terzake bevestigde Michel Willems (Mobilitas) dat de bestaande federale fiscale formules dit jaar onveranderd blijven doorlopen.

Verandering is er wel voor de VAA, die eind 2021 nog een indexering onderging, wat tot een verhoging met +5 à +15% kan leiden, afhankelijk van het aandrijftype. Daarnaast is er de sluipende belastingverhoging onder de vorm van de WLTP-normering. Voor alle nieuw bestelde wagens zal bijna altijd (95% van de gevallen) enkel nog de WLTP-uitstootwaarde vermeld staan op het homologatiedocument. Gezien deze hoger uitvalt dan de NEDC 2.0 waarde, heeft dit hogere kosten tot gevolg. Indien echter zowel NEDC 2.0 als WLTP vermeld staan op het homologatiedocument, mag de laagste waarde gehanteerd worden voor de autofiscaliteit.

Het is een misverstand dat vanaf 1 januari 2026 enkel nog elektrische auto’s mogen worden ingeschreven. Auto’s met brandstofmotoren kunnen nog wel als nieuw voertuig, maar genieten vanaf die datum geen enkele fiscale aftrek meer. Bovendien zal de CO2-bijdrage het viervoudige bedragen van het standaardtarief.

 

De complexiteit van PHEV

“De twijfel tussen fake en echte PHEV hebben we achter ons gelaten” stelde Michel Willems gerust. “Vandaag zijn 95% van de beschikbare PHEV’s als volwaardig erkend. Dat betekent dat ze fiscaal voor 96 tot de volle 100% aftrekbaar zijn”.

Vanaf 1/1/2023 komt hierin verandering voor nieuw aangekochte PHEV’s. De fiscale aftrekbaarheid zal dan nog slechts 50% bedragen om uit te doven tot 0% in 2028. Vanaf 1/1/2026 geldt ook 0% fiscale aftrekbaarheid voor nieuw ingeschreven PHEV’s.

Indien een van voor 1/1/2023 lopend leasecontract voor een PHEV, blijven de brandstofkosten (benzine of diesel) verder 96 tot 100% aftrekbaar, zoals nu het geval is.

Bij aankoop van een tweedehands PHEV in 2023 kan de huidige fiscaliteit behouden blijven, voor zover het voertuig voordien al was ingeschreven door dezelfde persoon of vennootschap. Indien de tweedehands gekochte PHEV echter voor het eerst wordt ingeschreven door een persoon of vennootschap is deze onderworpen aan de op dat ogenblik geldende fiscaliteit, m.a.w. zal deze slechts 50% bedragen.

Bij PHEV is het van groot belang om de rapportering m.b.t. tanken en laden in de gaten te houden om te verzekeren dat maximaal elektrisch wordt gereden, evenals waar wordt geladen om de kosten voor elektrische energie te bewaken.

 

Strategisch vlootbeheer

In een debat hebben we vertegenwoordigers van de drie belangrijkste sectororganisaties, FEBIAC, Renta & TRAXIO, gevraagd ons hun mening te geven over de ontwikkelingen die vlootbeheerders in 2022 te wachten staan. Dit is wat ze te zeggen hadden.

  • Optimaliseren van het wagenpark door maximaal te bestellen voor 1/7/2023 om zo lang mogelijk te genieten van de vandaag geldende fiscale aftrek.
  • Milieugericht kiezen, is voluit gaan voor EV’s.

Renta-directeur Frank Van Gool raadt aan op tijd te bestellen, want levertijden van 6 tot 9 maanden zijn momenteel gangbaar. Denk in het kader van elektrificatie aan het samengaan van auto en laadinfrastructuur.

Michel Martens, Directeur van de FEBIAC Studiedienst, verwacht dat het tekort aan halfgeleiders zich midden 2022 zal oplossen, maar een terugkeer naar een stabiele situatie met normale levertijden voor auto’s en laadinfrastructuur (thuis en publiek) zal pas voor 2023 zijn.

 

Elektrificatie neemt vaart

Michel Martens, Directeur van de FEBIAC Studiedienst, gaf aan dat het voorbije jaar 2021 al 1 op 4 van de voor bedrijven nieuw ingeschreven voertuigen geëlektrificeerd waren. De EV’s namen 9% aandeel; de PHEV’s haalden 16%.

Voor 2022 verwacht FEBIAC dat 40% van de nieuwe wagens geëlektrificeerd zal zijn, om 100% te bereiken tegen 2030.

Rond 2025 zullen heel wat einde contract elektrische auto’s beschikbaar komen op de tweedehandsmarkt. Dit zal de elektrificatie van het Belgisch wagenpark versnellen, om rond de 2 miljoen geëlektrificeerde auto’s uit te komen tegen 2030.

Renta-directeur Frank Van Gool verwacht dat einde contract elektrische auto’s niet zullen geëxporteerd worden zoals dat veelal met benzine- en dieselwagens het geval is. Ze zullen op de eigen Belgische markt beschikbaar komen. Gezien echter de investering in elektrische wagens voor vele particulieren hoog uitvalt, gaat private lease voor elektrische auto’s een mooie toekomst tegemoet.

Tegen 2030 zouden er ook 230.000 publieke laadpalen moeten zijn. Vandaag zijn er dat slechts 15.000 al zit Vlaanderen wel op schema, aldus Michel Martens (FEBIAC).

 

Dealer wordt mobiliteitsexpert

Filip Rylant, Marketing & Communication Manager TRAXIO, ziet de autodealers evolueren naar mobiliteitsexperten. Hij ziet een evolutie naar one-stop-shopping voor mobiliteit met partnerships tussen garages en o.a. fietshandel.

Hij verwijst ook naar hun belang ondanks de doorgedreven digitalisering. Onderzoek wijst uit dat hoewel 28% het internet als belangrijkste bron voor informatie bij het kiezen van een nieuwe auto aangeeft, dat voor 26% een fysiek bezoek aan de merkconcessie blijft.

Nu er geen autosalon in Brussel kan doorgaan, geeft 33% aan een fysiek bezoek aan een dealership te zullen brengen, terwijl 22% zowel het internet als een dealer zal raadplegen. 11% zal zich enkel via het internet informeren.

Wilt u deze sessie nog eens bekijken? Klik dan hier.

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels