link2fleet: Hoe zou u de ontwikkeling van de bedrijfsmobiliteit in de afgelopen 10 jaar omschrijven?
Koen Van De Putte: “De bedrijfsmobiliteit was voor veel bedrijven 10 jaar geleden heel simplistisch, maar weinig flexibel voor een werknemer. Je kreeg een bedrijfswagen of een abonnement openbaar vervoer. Dienstverplaatsingen werden afgehandeld met onkostennota. Van een voordeel voor privéverplaatsingen was bijna geen sprake, behalve dat een abonnement openbaar vervoer ook privé kan gebruikt worden natuurlijk. In de loop der jaren zijn er een aantal zaken geëvolueerd: fietsvergoeding, stapvergoeding, wettelijk mobiliteitsbudget, cafetariaplan, … Allemaal elementen die een extra voordeel bieden voor de werknemer, maar extra policies en administratie vragen voor werkgever. Mobiliteit, ruimer dan de bedrijfswagen, wordt meer en meer aanzien als een factor om personeel sterker te binden aan de werkgever. Zie mobiliteitsbudget, de leasefiets en bovenstaande elementen. Ze worden in deze tijden van personeelsschaarste dan ook belangrijker voor de werkgever. Dankzij mobiliteitsplatformen en aanbieders van MaaS wordt deze evolutie beter ondersteund en administratieve workload gereduceerd tot een minimum. De digitalisering zet zich voort, ook mbm.b.t.t bedrijfsmobiliteit. Naast digitalisering is de vraag vanuit de werknemer aangepast naar meer flexibiliteit, en bedrijven willen zich meer en meer inzetten op vlak van MVO en SDG’s. Inzetten op flexibele, duurzame mobiliteit is dus de grootste ontwikkeling.”
l2f: Hoe ziet u het in de toekomst evolueren (bv. over 20 jaar)?
K.V.D.P.: “De digitalisering van bedrijfsmobiliteit zal zich blijven verder zetten, en zal zich blijven verspreiden binnen de bedrijven. Daarnaast zal ook de vraag naar flexibiliteit en duurzame mobiliteit alleen maar stijgen. Het klassieke aanbod van een bedrijfswagen met tankkaart is niet meer voldoende. De nieuwe generatie medewerkers willen het loonpakket flexibeler kunnen invullen: mobiliteitsbudget, cafetariaplan,… Wat wel moet volgen is de wetgeving en fiscale optimalisatie. Die is reeds enorm geëvolueerd de voorbije jaren. Maar er is zeker nog marge tot verbetering. Met het structureel thuiswerk is het klassieke abonnement openbaar vervoer ook niet meer de meest optimale formule. Bedrijven kunnen best via een mobiliteitsstudie de noden van hun medewerkers in kaart brengen, om nadien specifieke profielen samen te stellen. Elk van die profielen krijgt volgens de noden en het aanbod toegang tot bepaalde mobiliteitsdiensten en -voordelen. Zodat de flexibiliteit en toegang tot duurzame mobiliteit bereikt wordt, met een duidelijk overzicht voor de werkgever.”
l2f: Denkt u dat het tijdperk van particulier autobezit echt zal verdwijnen ten gunste van een op gebruik gebaseerde maatschappij?
K.V.D.P.: “Het zal nooit volledig het één of het ander zijn. Autodelen bestaat ook al heel lang in België en kent een in aantal stijgende community. Dit omdat er meer en meer aanbieders op de markt verschijnen, maar ook omdat er wel degelijk een significante shift is van bezit naar gebruik. Cambio als grootste Belgische speler kan al jaren significante groeicijfers voorleggen in aantal leden, ritten,… De nieuwe generatie die voor vele zaken geconfronteerd wordt met gebruik i.p.v. bezit (Spotify, Netflix, …) zal dus makkelijker de switch maken naar MaaS dan de generatie van 50 jaar geleden.
l2f: Is het mobiliteitsbudget in zijn huidige vorm een voldoend grote stimulans voor werknemers om te kiezen voor mobiliteitsoplossingen in plaats van voor de (bedrijfs)wagen?
K.V.D.P.: “De wijzigingen die in voege zijn sinds 1 januari 2022 hebben de aantrekkelijkheid en het aanbod aanzienlijk verhoogd. Niet enkel vanuit het standpunt van de werknemer, maar vanuit het standpunt van de werkgever. Het is immers veel eenvoudiger geworden om het mobiliteitsbudget in te voeren. En de voordelen zijn toch al zeer uitgebreid voor de werknemer die het de totale netto verloning aanzienlijk kan optimaliseren als ervoor gekozen wordt om met pijler 2 het hypothecair krediet af te betalen. Natuurlijk moeten we streven naar een mobiliteitsbudget for all, wat ook in het regeerakkoord staat. Al wordt dat een moeilijkere oefening, rekening houdend met de sociale partners.”
l2f: Welke inspanningen moeten nog worden geleverd op (politiek, wetgevend, maatschappelijk, enz.) niveau om alternatieve mobiliteit voor Belgische werknemers tot een succes te maken?
K.V.D.P.: “Vooreerst is er een wettelijk ‘mobiliteitsbudget for all’ nodig, zonder een startvoorwaarde voor de werkgever. Daarnaast is er nood aan een fiscale optimalisatie voor de brede alternatieve mobiliteit voor privégebruik binnen een cafetariaplan (cfr. fietsleasing). Tenslotte bestaat de noodzaak om een duidelijk fiscaal kader te creëren voor alternatieve mobiliteit met betrekking tot het woon-werkverkeer.”