Gepubliceerd op 2 July 2024 om 06h00
Door Jeroen Evens

Kwaliteit van Belgische wegen drastisch verslechterd

Een recente studie van het World Economic Forum (WEF) heeft schokkende resultaten onthuld over de staat van de Belgische wegen. België, ooit bekend om zijn uitstekende infrastructuur, is nu gezakt naar de 64e plaats van 119 landen wat betreft wegkwaliteit. Dit is lager dan landen zoals Oezbekistan en Rwanda, een duidelijke indicatie van ernstige problemen in het onderhoud en de ontwikkeling van de wegeninfrastructuur.

Tien jaar geleden stond België nog op een respectabele 26e plaats, maar sinds 2019 is er een duidelijke daling te zien. België bevindt zich nu op de 29e plaats van de 35 Europese landen, wat aantoont dat de meeste van onze buren hun wegeninfrastructuur beter op peil hebben gehouden.

Investeringen en hun effect

Hoewel Wallonië tussen 2010 en 2023 meer dan 3,3 miljard euro heeft geïnvesteerd in zijn wegen, blijkt uit de resultaten dat deze investeringen niet voldoende zijn geweest om de neerwaartse trend te keren. Vlaanderen en Brussel hebben soortgelijke uitdagingen, ondanks aanzienlijke budgetten voor infrastructuurontwikkeling.

De beste wegen ter wereld

Uit het rapport van het WEF blijkt dat Singapore de hoogste kwaliteit wegen ter wereld heeft. Met een Roads Quality Index (QRI) van 6,5 staan zij aan de top, gevolgd door Nederland (6,4) en Zwitserland (6,3). Deze landen investeren aanzienlijk in hun infrastructuur, wat resulteert in goed onderhouden en efficiënte wegen die voldoen aan de hoogste internationale normen. Japan en Hong Kong ronden de top vijf af met scores van respectievelijk 6,1 en 6,0, wat hun toewijding aan kwaliteitsvolle infrastructuur benadrukt.

 

De impact op bedrijven

Voor bedrijven die afhankelijk zijn van transport en logistiek kan de slechte staat van de wegen ernstige gevolgen hebben. Vertragingen, hogere onderhoudskosten voor voertuigen en inefficiënties in de supply chain kunnen de concurrentiepositie van Belgische bedrijven verzwakken. Daarom is het essentieel dat er snel en effectief wordt ingegrepen om de wegkwaliteit te verbeteren.

Het rapport van het WEF dient dus als een wake-up call voor beleidsmakers en het bedrijfsleven. Alleen door gezamenlijke inspanningen en slimme investeringen kan België zijn wegen weer op een acceptabel niveau brengen en de concurrentie met andere Europese landen aangaan.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Mobiliteit

Gelijkaardige artikels