Gepubliceerd op 13 February 2023 om 14h48
Door Damien Malvetti

Laadstations: wat is de stand van zaken in België?

Voor een succesvolle overgang naar volledig elektrische energie moet uiteraard een netwerk van openbare oplaadstations worden ontwikkeld. Hoewel ons land in dit opzicht lang is achtergebleven – vooral Wallonië en Brussel – begint het netwerk langzaamaan te groeien. En dit wordt dringend, aangezien Europa op dit gebied zeer strikte doelstellingen op middellange termijn heeft vastgelegd.

Bij de struikelblokken om voor een elektrische wagen te kiezen, horen we nog te vaak dat het aantal openbare oplaadpunten in ons land onvoldoende is. Maar over hoeveel oplaadpunten beschikt België eigenlijk?

Volgens cijfers van Avere, de Europese federatie voor elektrische mobiliteit, waren er in 2018 precies 2.958 openbare laadpunten in ons land. Het jaar daarop volgde de eerste ‘hausse’, met een stijging van 177% tot 6.429 oplaadpunten. De groei zette zich – zij het iets langzamer – door in 2020, met 8.482 oplaadpunten aan het eind van het jaar.

Als we kijken naar de statistieken van de chargemap-website, die het gemakkelijk maakt om oplaadpunten in de buurt te vinden, dan zien we dat er momenteel 10.594 laadzones zijn voor een totaal van 34.990 aansluitingen, waarbij één zone vaak meerdere aansluitingen heeft.

 

Fabriqué avecVisme Infographic Maker

 

Bedrijven stimuleren de ontwikkeling van het netwerk

De groei is constant en zou in de komende maanden moeten toenemen, met name dankzij de wet-Van Peteghem. In België heeft de federale regering besloten om in plaats van zelf te investeren in openbare laadinfrastructuur, bedrijven aan te moedigen om dat in zijn plaats te doen door middel van fiscale stimuleringsmaatregelen. Zo genieten bedrijven, vrije beroepen of zelfstandigen die investeren in de installatie van laadstations fiscale voordelen, als ze die infrastructuur ook publiek toegankelijk maken.

Sinds deze wet eind 2021 van kracht werd, worden bedrijven die gespecialiseerd zijn in de installatie van laadstations overspoeld met aanvragen en is het moeilijk om de vraag bij te blijven.

Als bewijs daarvan bevindt volgens de cijfers van Avere de helft van de publiek toegankelijke laadstations op Belgisch grondgebied zich op bedrijfsterreinen.

Weinig snelladers

Er zijn echter nog maar weinig superchargers op ons grondgebied. Deze zijn vaak beperkt tot parkings langs de snelweg. Op deze terminals, die soms tot 350 kW kunnen laden, kunt u met de meeste voertuigen die momenteel op de markt zijn op een half uur tijd 80% van uw actieradius terugwinnen.

Deze ultrasnelle laadstations zijn echter niet geschikt voor bijvoorbeeld plug-in hybride auto’s. De batterij van deze laatste is niet aangepast aan een dergelijk hoog laadvermogen.

Tot de leveranciers van superchargers behoort Tesla, dat begin 2022 besloot een aantal van zijn oplaadpunten open te stellen voor eigenaars van andere merken elektrische voertuigen. Zij moeten 0,70 euro/kWh betalen, een tarief dat volledig marktconform is.

Er is ook Ionity, een consortium van autofabrikanten dat een netwerk van ultrasnelle oplaadpunten langs de Europese snelwegen ontwikkelt. Eind 2022 had Ionity al meer dan 450 stations in Europa, en heeft zich ten doel gesteld om op middellange termijn elke 150 tot 200 km een oplaadpunt aan te bieden langs de Europese snelwegen.

Een andere speler die steeds meer aanwezig is bij ons is Fastned. De Nederlandse start-up heeft al een vijftiental van zijn enorme gele paddenstoelen langs de snelwegen in Vlaanderen en Brussel laten groeien en begint zijn netwerk uit te breiden naar het zuiden van het land. Fastned biedt ultrasnelle laadstations van 300 kW, die meestal op parkings langs snelwegen worden geïnstalleerd. Onafhankelijk van de oliemaatschappijen kan Fastned alleen concessies verkrijgen op plaatsen waar de oliemaatschappijen geen tankstation hebben geïnstalleerd.

De meeste oplaadpunten in België hebben een vermogen van 7, 13 (standaard opladen) of 22 kW (semi-versneld). Sommige professionele installaties kunnen 50 kW leveren (versneld opladen). 

Wallonië blijft achter?

Vlaanderen en Brussel lopen duidelijk voor op Wallonië wat de ontwikkeling van laadinfrastructuur betreft. Maar de Waalse regering is van plan de achterstand in te halen. Medio 2022 kondigde zij haar plan aan om 2.000 Waalse sites uit te rusten met laadinfrastructuur voor een totaal budget van 9 miljoen euro, gemobiliseerd in het kader van het Europees herstelplan. Het ambitieuze doel is om tegen 2026 5.600 laadstations en 12.000 openbare en particuliere snellaadpunten te hebben.

Europa: één laadstation om de 60 km  

Door tegen 2035 de verkoop van nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor te verbieden, zet Europa de markt onder druk. En in het bijzonder de laadinfrastructuur. Als alle nieuw geregistreerde wagens over iets meer dan 10 jaar elektrisch moeten zijn, moet het netwerk in hoog tempo worden ontwikkeld.

Om dit te bereiken heeft de Europese Raad van ministers van mobiliteit medio 2022 duidelijke doelstellingen vastgesteld in het kader van het project ‘Fit for 55’, dat tot doel heeft de CO2-uitstoot van de lidstaten tegen 2030 met 55% te verminderen. Een van de aangenomen voorstellen is dat alle landen tegen 2025 om de 60 km een snellaadpunt moeten hebben.

België doet het nog niet zo slecht…

De meeste Europese landen moeten nog veel werk verzetten om dit doel te bereiken. Hoewel Frankrijk het grootste aantal oplaadpunten heeft (meer dan 163.000 volgens chargemap), is het Nederland dat voorop loopt met iets minder dan 120.000 oplaadpunten, maar met een veel kleinere bevolking dan Frankrijk. Onze 39.000 oplaadpunten zijn een bleke vergelijking…

Maar volgens de Automotive Disruption Radar van Roland Berger, een groot tweejaarlijks onderzoek naar mobiliteit in 23 Europese landen, hoeft ons platte land zich niet te schamen wat betreft zijn laadnetwerk. Uit de analyse blijkt dat België momenteel 5,4 laadstations per 100 km weg heeft. Dit is beter dan Duitsland (3 per 100 km) en Frankrijk (1,8 per 100 km). Ook hier doet Nederland het goed met 37,5 laadstations per 100 km weg, gevolgd door Noorwegen (15,3 stations per 100 km weg) en Zweden (6 stations per 100 km).

Gemakkelijk een terminal in de buurt vinden

Op zoek naar een openbaar laadstation in België? De chargemap-website en smartphone app bieden een interactieve kaart van alle beschikbare laadpalen met hun vermogen, hun status (openbaar of privé), het type aangepaste bekabeling, de uren van toegankelijkheid, en soms zelfs foto’s om u te helpen de paal te vinden als u er eenmaal bent.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels