Gepubliceerd op 2 September 2024 om 09h44
Door Michel Willems - Mobilitas

Lage emissiezone Brussel: Mogelijk uitstel EURO 5 diesel tot 2027

De huidige drie partijen MR, PS en les Engagés die langs Franstalige zijde in overleg zijn om een nieuwe Brusselse regering te vormen, overwegen om het verbod voor Euro 5 diesels met twee jaar uit te stellen tot 1 januari 2027. Hierover zou een onderling akkoord bestaan. Het voorstel is niet volledig nieuw en was in april van dit jaar reeds besproken door de PS en Défi.

Volgens de huidige wetgeving bestaat er vanaf 1 januari 2025 een verbod voor alle EURO5 diesel voertuigen om het Brussels Gewest binnen te rijden.

Dit kan vanaf die datum enkel mits betaling en het aantal dagen is beperkt.

Tegelijk bestaat het Belgisch wagenpark nog ongeveer uit 600.000 dieselvoertuigen Euro 5, voornamelijk bij particulieren. Het gaat om voertuigen die voor het eerst ingeschreven werden tussen 2011 en 2015. Het doorvoeren van de maatregel zou heel wat gezinnen op kosten jagen, voornamelijk sociaal zwakkeren en pendelaars die niet kunnen kiezen voor het openbaar vervoer.

Een aantal overwegingen spelen hierbij een rol. De verschillen in pollutie tussen Euro 5 diesel en Euro 6 diesel zijn relatief gering. Beiden beschikken over een roetfilter en een katalysator.

Men stelt ook vast dat goedkope elektrische voertuigen pas in voldoende aantallen en keuzes in de periode 2025-2027 op de markt zullen verschijnen.  De grootste vooruitgang inzake pollutie in grootsteden wordt immers gerealiseerd door de overgang van Euro 5 diesel naar elektrische mobiliteit en niet van Euro 5 diesel naar Euro 6. Het is belangrijk om ook de particuliere markt met name in Brussel daarin te steunen op basis van een soepele en financieel meer haalbare overgangsregeling. Tegelijk is het voor de genoemde partijen belangrijk om eigenaars van EURO5 diesel nu reeds een zeker signaal te geven om niet hals over kop een nieuwer voertuig aan te schaffen maar dit meer te kunnen spreiden in de tijd.

Het is nu afwachten of de aanpassing van de wetgeving er formeel zal komen gezien de nieuwe Brusselse regering nog niet werd gevormd. De kans is echter vrij groot omdat het een belangrijk kiezerspubliek betreft maar het is afwachten hoe de partij Groen zal reageren die thans het voortouw neemt bij de vorming van de Brusselse regering langs Nederlandstalige zijde.

Tenslotte herhalen we dat de Waalse regering dit jaar de introductie van een lage emissiezone in 2025 heeft geannuleerd en de Vlaamse regering het verbod op EURO 5 diesel reeds vorig jaar had uitgesteld tot 1 januari 2026.

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels