Gepubliceerd op 21 November 2024 om 15h04
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

“Het potentieel voor het opladen van EV’s is duidelijk aanwezig in Wallonië”, zegt Michael Van den Brandt, Business Development Manager bij Sparki.

Sparki breidt uit in België met zijn ultrasnelle oplaadstations die tussen 300 en 720 kW leveren. In theorie zou dit de meest efficiënte elektrische wagens in staat moeten stellen om tot 100 km actieradius terug te winnen in 5 minuten. Maar de ontwikkeling vindt meer plaats in het noorden van het land dan in het zuiden. Dus zochten we uit waarom, met de hulp van Michael Van den Brandt, Business Development Manager bij Sparki.

De gauche à droite : Peter Buyckx CEO de Sparki, Gorik Vandersanden, Managing Director et Michael Van den Brandt.
De gauche à droite : Peter Buyckx CEO de Sparki, Gorik Vandersanden, Managing Director et Michael Van den Brandt.

l2f: Het aantal oplaadstations is veel hoger in Vlaanderen dan in Wallonië. Hoewel dit een algemene trend is, is het ook merkbaar bij Sparki. Wat zijn de redenen hiervoor?

Michael Van den Brandt: “Toen we 2 jaar geleden begonnen, hadden onze privépartners, zoals de Maes-groep van tankstations en de eigenaars van winkelcentra, meer sites in Vlaanderen. Er waren ook meer elektrische wagens in het noorden van het land. Met het aantal bedrijven en bedrijfswagens in Vlaanderen is dat begrijpelijk. Bovendien moeten onze investeringen rendabel zijn. Er moet dus verkeer zijn. Maar we hebben nu partners in het zuiden van het land, waaronder “Wallonie Entreprendre”, met al 5 operationele stations. Het doel is om er in de nabije toekomst een dertigtal te installeren. We zien ook een zeer hoge bezettingsgraad van de oplaadpunten in het zuiden van het land, wat zeer positief is. Het potentieel voor het opladen van elektrische voertuigen is dus aanwezig in Wallonië. We moeten onszelf alleen wat tijd gunnen, want met de noodzakelijke installatie van hoogspanningscabines (waarvoor een milieuvergunning nodig is, nvdr) is er een gemiddelde doorlooptijd van 9 maanden.”

Déjà bien présent en Flandre, Sparki va maintenant se concentrer davantage sur la Wallonie.
Déjà bien présent en Flandre, Sparki va maintenant se concentrer davantage sur la Wallonie. © Sparki

l2f: Sparki CEO Peter Buyckx kondigde onlangs aan dat “we tegen eind 2025 600 oplaadstations zullen hebben, of meer dan 1.200 oplaadpunten, verspreid over heel België”. Maar hoe zullen de oplaadpunten verdeeld worden tussen noord en zuid?

MV: “Op dit moment bevindt 80% van onze oplaadpunten zich in Vlaanderen. Maar in de toekomst zal de verdeling dichter bij 65 tot 70% in Vlaanderen liggen en 30% in Wallonië. Ons partnerschap met de Uhoda tankstationgroep en ons recente contract met Lukoil, die beide een flink aantal tankstations in Wallonië hebben, zullen ons in staat stellen om uit te breiden.”

l2f: Wat is uw ontwikkelingsstrategie? Met andere woorden, waar zullen we Sparki tankstations kunnen vinden?

MV: “We concentreren ons niet op snelwegen waarvoor een concessiecontract geldt, maar eerder op drukke hoofdwegen met winkels en restaurants in de buurt. Dat hangt dus af van onze nieuwe partners.”

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels