l2f: Het aantal oplaadstations is veel hoger in Vlaanderen dan in Wallonië. Hoewel dit een algemene trend is, is het ook merkbaar bij Sparki. Wat zijn de redenen hiervoor?
Michael Van den Brandt: “Toen we 2 jaar geleden begonnen, hadden onze privépartners, zoals de Maes-groep van tankstations en de eigenaars van winkelcentra, meer sites in Vlaanderen. Er waren ook meer elektrische wagens in het noorden van het land. Met het aantal bedrijven en bedrijfswagens in Vlaanderen is dat begrijpelijk. Bovendien moeten onze investeringen rendabel zijn. Er moet dus verkeer zijn. Maar we hebben nu partners in het zuiden van het land, waaronder “Wallonie Entreprendre”, met al 5 operationele stations. Het doel is om er in de nabije toekomst een dertigtal te installeren. We zien ook een zeer hoge bezettingsgraad van de oplaadpunten in het zuiden van het land, wat zeer positief is. Het potentieel voor het opladen van elektrische voertuigen is dus aanwezig in Wallonië. We moeten onszelf alleen wat tijd gunnen, want met de noodzakelijke installatie van hoogspanningscabines (waarvoor een milieuvergunning nodig is, nvdr) is er een gemiddelde doorlooptijd van 9 maanden.”