Het moet gezegd worden dat met een wagenpark van 1.938 voertuigen en een groot deel van het personeel dat uit starters bestaat, schade aan de orde van de dag is. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen, krijgen nieuwe medewerkers een 4 uur durende praktische cursus over autoveiligheid, aangevuld met 3 uur online training over hoe ze hun rijgedrag moeten aanpassen aan elektrische voertuigen.
Er is een bewustwordingsproces ingevoerd voor recidivisten, zware ongevallen en ongevallen waarbij de chauffeur positief test. Leden van het senior management worden op de hoogte gehouden. Ze krijgen ook een ‘wall of shame’ te zien met het aantal ongevallen per afdeling en de bijbehorende kosten.
PwC voert ook bewustmakingscampagnes over verkeersveiligheid op belangrijke momenten (personeelsfeesten, winter- en zomervakantie, mobiliteitsweek, enzovoort) en er wordt een halfjaarlijkse ruitcontrole uitgevoerd op de verschillende locaties van het bedrijf vóór de winter en de zomer.
Er worden bovendien regelmatig communicatiecampagnes gehouden onder werknemers en sinds 2023 worden Responsible Young Drivers opgeroepen om te helpen bij elk personeelsfeest om te voorkomen dat werknemers weer achter het stuur kruipen als ze gedronken hebben.
Dankzij de steun van AON worden er regelmatig statistische rapporten over schadeclaims verzameld en geïntegreerd in het PwC Fleet dashboard, zodat het senior management ze kan zien.
Door deze verschillende maatregelen door te voeren, is PwC erin geslaagd zijn verzekeringskosten onder controle te houden. In tegenstelling tot 2023, toen de kosten na de eerste 6 maanden van het jaar met 10% stegen ten opzichte van 2022, zijn de kosten sinds begin 2024 onder controle gehouden.
De prijs werd uitgereikt door Al Pijnacker (AON).