In 2020 haalden hybride-auto’s een aandeel van 10,9% in de Belgische inschrijvingsstatistiek; 100% elektrische auto’s zagen hun aandeel stijgen tot 3,5%. In de bedrijfswereld is de elektrificatie nog uitdrukkelijker met 15,3% aandeel voor hybridewagens en 5,3% aandeel voor zuiver elektrische auto’s. Dat maakt dat één op de vijf (20,5%) geregistreerde nieuwe bedrijfswagens in 2020 geëlektrificeerd was.
Bert Troubleyn, journalist en geboeid door technologische innovatie, gaf vooraf enkele weetjes mee over 100% elektrische auto’s (EV’s).
- De onderhoudskosten liggen lager dan bij auto’s met verbrandingsmotor omdat er nauwelijks slijtage-onderdelen zijn, geen olie en filters moeten vervangen worden.
- Sommige merken eisen wel een jaarlijkse onderhouds-/controlebeurt om de garantievoorwaarden niet te ondermijnen.
- De levensduur van de batterijen is vergelijkbaar met deze van de auto.
- De meeste merken geven tot 8 jaar garantie en/of een groot aantal kilometers.
- De restwaarde van EV’s zal positief evolueren omwille van de fiscaliteit die steeds meer CO2-gerelateerd zal zijn.
- Het door constructeurs gespecificeerde rijbereik is haalbaar voor wie zich aan de geldende snelheidslimieten houdt.
- Lage omgevingstemperaturen laten het rijbereik afnemen met -15 à -20% tot -25 à -30% bij temperaturen rond het vriespunt.
Het prijskaartje van elektrische auto’s
Ward Martens en Daniel Debrouwer, managing partners Eurofleet Consult, namen de prijsverschillen tussen elektrische auto’s en hun equivalent met verbrandingsmotor onder de loep.
Merk & model | Catalogusprijs – Verbrandingsmotor (€) | Catalogusprijs
– EV (€) |
Verschil
(€) |
Leaseprijs*
(mnd) |
Verschil
(€) |
Renault Zoë Life | 21.900 | +9.905 | 398 | +100 | |
Renault Clio Corporate | 11.995 | 298 | |||
Kia eNiro More 64kWh | 38.091 | +12.356 | 560 | +123 | |
Kia Niro 1.6 GDi | 25.735 | 437 | |||
Volvo XC40 78kWh | 51.983 | +18.233 | 740 | +143 | |
Volvo XC40 2.0 D3 | 33.750 | 597 | |||
BMW iX3 74kWh | 56.612 | +19.298 | 808 | +70 | |
BMW X3 2.0 sDrive
18 MHEV |
37.314 | 738 | |||
Mercedes-Benz
EQC 400 – 80kWh Business Solution |
61.900 | +20.000 | 1022 | +256 | |
Mercedes-Benz
GLC 200 d Business Solution |
41.900 | 766 |
* EV’s op basis van 60 maanden en 75.000km / modellen met verbrandingsmotor op basis van 60 maanden en 100.000km
Reële kostprijs
- De leaseprijs staat voor ongeveer de helft van de gebruikskost.
- Energieverbruik
- Hier kunnen de kosten voor een EV erg variëren naargelang de beschikbare laadmogelijkheden op het werk en thuis
- (snel)laden onderweg is duur en de tarieven zijn weinig transparant
- Belastingen 1 = cash out
- BIV – minimaal voor EV tot 0 in Vlaanderen
- Rijtaks – minimaal voor EV tot 0 in Vlaanderen
- CO2-bijdrage – 27,54€/mnd voor EV
- Belastingen 2 = verworpen uitgaven. Hier doen EV’s hun voordeel.
Deze vier posten samen vormen de TCO2.
Voor de werkgever is de meerkost van een EV niet of slechts bij benadering uit te vlakken door het gebruik ervan.
Met uitzondering van de kleinste wagens met benzinemotor, doet de gebruiker voordeel met een EV omwille van het gunstiger VAA, in het bijzonder bij middelgrote tot grote modellen.
Opletten voor…
Kiezen voor EV’s vereist een mentaliteitswijziging bij de gebruikers.
De prijs voor elektrische energie kan erg variëren:
- Gemiddeld 23 cent/kW
- Lager indien zelf opgewekte energie via zonnepanelen
- Tot 70 à 80 cent/kW aan publieke DC snelladers.
De rijstijl en het type traject hebben een grote invloed op het elektrisch verbruik en bijgevolg op de autonomie.
Laden onderweg is te vermijden.
Vergelijking
Een exacte vergelijking tussen elektrische auto’s en deze met traditionele verbrandingsmotor is lastig omdat er heel wat wijzigingen mogelijk zijn in de (nabije) toekomst, zoals een ruimer aanbod (merken en modellen) of ook nog wijzigingen in de (fiscale) wetgeving.
De TCO2 is een waardevolle leidraad bij het elektrificeren van het wagenpark, maar nooit 100% sluitend.
Laadinfrastructuur en laadkosten
Kris Pensaert en Luc Soubry van Mobility Plus, gaven inzichten over de invloed en het gebruik van de beschikbare laadinfrastructuur.
AC laden (wisselstroom) = traag laden > de omvormer zit in de auto
DC laden (gelijkstroom) = snel tot zeer snel laden > de omvormer zit in de laadpaal.
Std. stopcontact thuis – AC | Laadstation
Mode3 AC |
Snellader
Mode 4 DC |
Ultrasnel-lader
Mode 4 DC |
|
Laadcapaciteit | 2,4kW | 7,4 – 22kW | 24 – 50kW
175kW |
350kW |
Geladen autonomie / uur | 5 tot 15 km | 20 tot
100 km |
200 tot 500km | +1000km |
Kostprijs kWh
|
0,25€ | 0,25€ > thuis
0,05 – 0,25 > bedrijven 0,3 – 0,45 > publiek |
///
0,05 – 0,25 > bedrijven 0,4 – 0,7 > publiek |
///
0,05 – 0,25 > bedrijven 0,7 – 0,99 > publiek |
Kostprijs slim laadstation | 1000 tot 3000€ | 10.000 tot 75.000€ | > 75.000€ | |
Geschikt voor | PHEV | EV en PHEV | EV | EV (vb. Audi e-tron GT, Porsche Taycan… |
Gebruikersprofiel bepaalt energiekost
De plaats waar geladen wordt maakt een groot verschil uit voor de totale energiekost.
Vergelijking aan de hand van een BMW iX3 met 70kWh batterijcapaciteit en een gemiddeld verbruik van 21,5kWH/100km. Jaarlijks worden 25.000 km gereden.
Thuis
AC – monofase |
Werk | Publiek laden
AC |
Snelladen DC | Totaal | |
Scenario 1 | |||||
0% | 50% | 25% | 25% | 100% | |
Tarief kWh | 0,25 | 0,12 | 040 | 0,75 | |
Jaarkost | 0 | 322,50 | 537,50 | 1007,81 | 1867,81€ |
Maandkost | 0 | 26,88 | 44,79 | 83,98 | 155,65€ |
Scenario 2 | |||||
75% | 20% | 0% | 5% | ||
Tarief kWh | 0,25 | 0,12 | 040 | 0,75 | |
Jaarkost | 1338,38€ | ||||
Scenario 3 | |||||
20% | 75% | 0% | 5% | ||
Tarief kWH | 0,25 | 0,12 | 040 | 0,75 | |
Jaarkost | 954,06€ |
De menselijke factor is belangrijk! De car policy speelt een grote rol voor het doorvoeren van een gedragsverandering en het bekomen van de gewenste optimale laadstrategie.