LIZY slaagde erin om op amper drie jaar tijd Belgische marktleider te worden in digitaal tweedehands leasen. Het model van LIZY stelt KMO’s en zelfstandigen in staat om in enkele klikken een leasewagen te bestellen, die binnen drie weken geleverd wordt. “We willen het leasen van een auto net zo gemakkelijk maken als een broodrooster bestellen op Coolblue”, legt co-founder & CEO Sam Heymans uit. Meer dan 1500 Belgische bedrijven kloppen vandaag al bij Lizy aan voor hun leasewagens.
Franse markt lonkt na nieuwe kapitaalinjectie
De Brusselse scale-up haalt nu 8,5 miljoen euro kapitaal en 32 miljoen euro bankfinanciering op bij een consortium van investeerders geleid door Alychlo, het investeringsvehikel van Marc Coucke. Met dat kapitaal is LIZY van plan om verder te groeien in België, én om de Franse markt aan te boren. De expansie naar Frankrijk is bovendien de eerste stap op weg naar de volgende ambitie van LIZY: Europees marktleider worden op het vlak van digitaal tweedehands leasen. “Tweedehands leasen is voordeliger, duurzamer en efficiënter dan het traditionele model. Dankzij deze investering kunnen we nu ook Franse klanten laten proeven van al deze voordelen.”, aldus Heymans.
Dat er internationaal vraag is naar die formule, was ook duidelijk voor Marc Coucke. “Leasen is vaak een langzaam, duur en onvoorspelbaar proces. LIZY is erin geslaagd om dat proces te revolutionaliseren tot een bijzonder aangename ervaring voor zijn klanten. Bovendien werkt LIZY met tweedehandswagens, waardoor leasen ook duurzamer wordt. Lokaal & duurzaam, dat past mooi binnen onze investeringsstrategie.” Ook D’Ieteren, dat LIZY van bij het begin ondersteunde via zijn startup studio Lab Box, investeert opnieuw mee.
Sterke groei in moeilijke tijden
De kapitaalinjectie valt niet zomaar uit de lucht: LIZY is op weg om zijn omzet in 2022 te verdrievoudigen, en dat ondanks een moeilijke periode voor de autosector in België. “Door de oorlog in Oekraïne en omwille van de corona crisis is er momenteel een enorme wachttijd voor nieuwe wagens”, legt co-founder Vincent Castus uit. “Daardoor is er veel meer vraag naar tweedehandswagens, waarop wij natuurlijk goed kunnen inspelen.”
Dankzij dit succes groeide het LIZY-team het laatste jaar van 15 naar 35 medewerkers. Het bedrijf heeft de ambitie om de Franse markt te veroveren als eerste stap op weg naar verdere Europese uitbreiding.