De flagship store van Lucien bevindt zich in de gebouwen van de groep D’Ieteren en heeft een oppervlakte van 3.000 m2, verdeeld over twee verdiepingen. Dit nieuwe concept is veel meer dan alleen een winkel en brengt alles samen wat je nodig hebt om te fietsen. “Wij hebben een vijftiental merken fietsen, verdeeld volgens hun gebruik (race, fun, transport, elektrisch, enz.) maar ons aanbod zal blijven evolueren en niet alle Lucien-winkels die in de toekomst zullen openen, zullen noodzakelijk dezelfde merken aanbieden. We gaan ons aanpassen aan de locatie en de behoeften van de verschillende doelgroepen,” legt Karl Lechat, algemeen directeur van Lucien, uit.
De Brusselse flagshipstore is niet uniek. Lucien heeft reeds andere fietsenwinkels overgenomen, onder meer in Antwerpen, en is van plan zijn expansie in deze twee steden, maar ook in andere grote steden van het land, voort te zetten.
In het volledig gerenoveerde gebouw aan de Amerikaansestraat worden niet alleen fietsen tentoongesteld, maar ook alle accessoires die fietsers nodig hebben. “Er is ook een werkplaats, een afleverplaats, een fietsenwasplaats, een parking, een cafetaria, maar ook een ruimte waar iedereen zijn fiets kan herstellen met het ter beschikking gestelde gereedschap en vooral een testparcours, dat de helft van de ruimte in beslag neemt (1.500 m2, nvdr). Het is echt de bedoeling dat klanten, en bijvoorbeeld bedrijven, verschillende modellen op dit circuit kunnen komen testen voor ze een beslissing nemen en dan alles wat ze nodig hebben voor hun fiets op dezelfde plek kunnen vinden,” vervolgt Karl Lechat.
Leasing, financiering, aankoop, alles is mogelijk!
Gezien de groeiende populariteit van fietsleasing is B2B duidelijk een doelmarkt voor deze nieuwe activiteit. “Wij bieden onze fietsen te koop aan, maar ook voor leasing of via financieringsoplossingen. We hebben onlangs JOULE Bikes gekocht, een leasespecialist, en we werken samen met verschillende verhuurbedrijven. Bij elke fiets wordt ook een jaar lang gratis Lucien bijstand aangeboden.
Indien een bedrijf geïnteresseerd is, kunnen de Lucien-teams ook ter plaatse komen met een paar fietsen voor een demonstratie en een proefrit. Dit is een manier voor D’Ieteren om nog een aspect toe te voegen aan zijn mobiliteitspakket. “Vandaag is de auto duidelijk niet meer het enige vervoermiddel dat door werknemers wordt overwogen. Met Lucien en onze andere activiteiten zijn wij in staat een oplossing te bieden die aan de individuele behoeften van elke werknemer voldoet,” besluit Karl Lechat.