Weinig bedrijven lijken warm te lopen voor het wettelijk mobiliteitsbudget, dat in 2019 ingevoerd werd als alternatief voor de bedrijfswagen en waarmee werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een budget dat onder meer gebruikt kan worden voor een duurzamere wagen, het openbaar vervoer of de huur of de afbetaling van een woning. Zo blijkt uit de Hudson Reward Survey dat het mobiliteitsbudget op vandaag door slechts 10% van de bevraagde Belgische organisaties geïmplementeerd wordt.
Mobiliteitsbudget: vier op de tien zegt nee
HR-consultancybedrijf Hudson organiseerde dit jaar voor de 31ste keer zijn Reward Survey voor Employees. Hiervoor nam de Randstad-dochter zo’n 252.000 salarispakketten afkomstig uit 950 organisaties onder de loep. Daaruit blijkt onder andere dat het mobiliteitsbudget maar moeilijk ingang vindt bij Belgische bedrijven.
Te complex
Verder blijkt uit het onderzoek dat, hoewel er vanaf 1 januari 2022 een aantal wetgevende aanpassingen werden doorgevoerd om het mobiliteitsbudget aantrekkelijker te maken, dat 41% van de organisaties nog steeds niet van plan is het mobiliteitsbudget te implementeren. Ondanks de vereenvoudigingen wordt het systeem immers nog vaak als té ingewikkeld ervaren.
“Organisaties geven nog steeds de voorkeur aan bestaande mobiliteitsoplossingen of -systemen door het bijvoorbeeld mee op te nemen in een flexibel verloningsplan los van de wettelijke systemen. Daarnaast zorgen bepaalde systemen en leasecontracten ervoor dat het praktisch nog niet geïmplementeerd kan worden. Maar het onderzoek toont aan dat vooral de complexiteit er, ondanks de wetgevende aanpassingen van 2022, voor zorgt dat nog veel organisaties op de rem blijven staan”, besluit Wouter Beuckels, senior manager bij Hudson Benelux.
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.