Gepubliceerd op 9 September 2020 om 07h11
Door Damien Malvetti

Mobly en Europ Assistance Belgium lanceren samen mobiliteitsplatform Moveasy

Bijstandsmaatschappij Europ Assistance Belgium en mobiliteitsspeler Mobly lanceren samen het mobiliteitsplatform Moveasy. Dit platform werd door beide partijen samen gebouwd en biedt bedrijven de mogelijkheid om klanten te laten kiezen uit een waaier aan alternatieve vervoermiddelen. De NMBS en De Lijn behoren tot de alternatieve vervoermiddelen, maar ook elektrische steps, fietsen en taxi’s maken deel uit van het aanbod en er zijn nog heel wat samenwerkingen met nieuwe partners op til. Europ Assistance Belgium gaat als eerste met Moveasy aan de slag en zet het via haar kanalen in bij immobilisatie van het verzekerde voertuig waardoor ze inspeelt op de hedendaagse mobiliteitsnoden.

|
| © |

Moveasy is de nieuwste gamechanger die Mobly en Europ Assistance samen op de markt brengen. Een mobiliteitsplatform in de vorm van een applicatie waarmee je je snel en efficiënt met een mobiliteitsbudget, voor een welbepaalde periode kan verplaatsen, zowel met het openbaar vervoer als met een aantal andere alternatieve vervoermiddelen. Dankzij het mobiliteitsplatform kunnen partners een gevarieerde keuze aan mobiliteitsoplossingen bieden waarbij betalingen automatisch gedekt worden. Zoals bijvoorbeeld bedrijven voor hun medewerkers in het kader van een mobiliteitsbudget, overheden voor de toeristische sector en zoveel meer.

Inspelen op huidige trends

Met Moveasy spelen Europ Assistance Belgium en Mobly sterk in op de snel veranderende trends inzake mobiliteit. De populariteit van een dienstverlening met een hoog mobiliteitsaanbod (vaak als Mobility as a Service of “MaaS” omschreven) groeit steeds meer. De consument kiest alsmaar vaker voor duurzame en ecologische manieren om zich te verplaatsen. Het aantal wagens in stadskernen neemt gestaag af en de vraag naar een totaalconcept dat voor elke verplaatsing het geschikte transportmiddel biedt, neemt toe.

Moveasy komt tegemoet aan de vraag naar een divers palet aan mogelijkheden om je te verplaatsen”, zegt Hans De Mondt, CEO bij Mobly. “Ga je uit eten of aperitieven bij vrienden? Dan kies je simpelweg voor het openbaar vervoer. Is het buiten lekker weer? Dan neem je een step of fiets. Moet je wat meezeulen of reist ook een iets minder mobiel familielid mee? Dan is een taxi de ideale oplossing. Moveasy biedt al deze verschillende vervoermiddelen aan op één platform.”

De NMBS, en De Lijn en deelfietsen van Mobit zijn standaard in het platform geïntegreerd. Vervoerbewijzen van deze maatschappijen kunnen met enkele kliks en het mobileitsbudget worden aangekocht, zonder dat daar een extra geldtransactie aan te pas komt. Dit versnelt de aankoop van tickets bij deze partners gevoelig, maar ook bij alle andere partners zijn de terugbetalingen gecoverd. Tickets voor de MIVB/STIB of TEC zitten mee in het aanbod. En ook met vervoerdiensten Uber en Taxis Verts en de handige elektrische steps van Lime, kan je je via Moveasy verplaatsen. De kosten in verband met deze aankoop worden binnen enkele dagen na aankoop vergoed, in het kader van het “Mobility Budget” van Europ Assistance.

Snel weer op weg bij een panne of defect

Europ Assistance Belgium gaat zelf meteen aan de slag en lanceert de eerste concrete toepassing voor het mobiliteitsplatform, “Mobility Budget”. “Globaal genomen stellen wij jaarlijks meer dan 10.000 vervangwagens ter beschikking van onze klanten, goed voor een totaal van meer dan 56.000 dagen”, zegt Fernando Diaz, CEO bij Europ Assistance Belgium. “We merkten echter dat een auto niet altijd de ideale manier is om je tijdelijk mee te verplaatsen. Daarom bieden we onze klanten via Moveasy een alternatief aan bij immobilisatie: “Mobility Budget. Hierbij krijgen geïmmobiliseerde klanten voortaan de keuze om zich te verplaatsen met de vervoermiddelen die via het platform worden aangeboden tot hun auto weer beschikbaar is.

Mobly en Europ Assistance zijn bijzonder tevreden met de eerste toepassingen van Moveasy en de plannen om in de toekomst met andere bedrijven in zee te gaan, zijn er al. Het platform is een interessant hulpmiddel voor alle bedrijven die een competitief en polyvalent mobiliteitspakket willen aanbieden aan hun werknemers of particuliere klanten. De componenten in het platform zijn variabel en elke partner kan zelf zijn aanbod aan vervoersmaatschappijen samenstellen, net als het “Mobility Budget” van Europ Assistance. Mobly en Europ Assistance verbeteren het platform continu zodat nieuwe mobiliteitspartners het platform kunnen vervolledigen en het aanbod zo divers mogelijk wordt. Niet alleen de Belgische markt maar ook Europese spelers worden hierbij aangesproken. Europ Assistance en Mobly blijven dit platform verder ontwikkelen voor ondernemingen die nood hebben aan een tool om het mobiliteitsbudget voor hun medewerkers vlot te kunnen beheren. Ook partners die nood hebben aan digitale mobiliteitsoplossingen voor hun klanten zoals banken en leasingmaatschappijen of overheden en instanties kunnen bij Moveasy terecht.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.

Gelijkaardige artikels