Gepubliceerd op 9 February 2022 om 10h30
Door Damien Malvetti

Negen oorzaken voor de woelige tijden in de autosector

Arval Consult zocht uit waarom het maanden kan duren tot een werknemer een nieuwe bedrijfswagen kan kiezen en vond negen verschillende redenen. Naast een tekort aan chips, meer bepaald halfgeleiders, zorgen een gebrek aan grondstoffen, maar ook stijgende transportkosten en geopolitieke spanningen tussen het Westen en Rusland en het Westen en China voor die vertraging.

|
| © |Yves Ceustermont

Een perfecte storm voltrekt zich op de automarkt door het huidige chiptekort. Maar hoe is het zover kunnen komen? COVID-19 is het startpunt van deze halfgeleidercrisis, maar verre van de enige oorzaak. Volgens Arval Consulting zijn er 9 oorzaken die geleid hebben tot de huidige situatie waarbij consumenten maanden tot zelfs meer dan een jaar dreigen te moeten wachten op hun nieuw voertuig. Naast de halfgeleidertekorten spelen onder meer gebrek aan grondstoffen, de systeemprocessen binnen de autosector zelf, stijgende transportkosten en de huidige geopolitieke spanningen tussen het Westen en Rusland enerzijds en China anderzijds een rol. “Door de oorzaken van de crisis als geheel te bekijken, kunnen we bedrijven helpen om zo optimaal mogelijk hun wagenpark te gebruiken en te moderniseren want we zullen dit tot diep in 2023 voelen”, zegt Yves Ceurstemont, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory.

 

Wie een nieuwe wagen bestelt, zal nog even geduld moeten uitoefenen vooraleer die effectief geleverd kan worden. De boosdoeners zijn de chips of halfgeleiders die de elektronica van de nieuwste generaties wagens moet aansturen, zo klinkt het vaak. Maar de crisis hiertoe beperken zou de waarheid geweld aandoen, zo blijkt uit de analyse van Arval Consulting over deze perfect storm op de automarkt.

Yves Ceustermont

“Het tekort aan halfgeleiders voor de autosector, die zorgen voor het opslaan, verwerken en verzenden van data, is groot. En dat zal je ons ook niet horen tegenspreken”, zegt Yves Ceurstemont, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory. “Maar de pandemie wordt vaak als dé oorzaak genoemd zonder de versterkende factoren, noem het gerust acht andere deeloorzaken, te benoemen.”

Zo werd na de eerste uitbraken van COVID-19 door de autosector het aantal bestellingen voor halfgeleiders fel teruggeschroefd, zo blijkt uit de cijfers van Arval Consulting. Hierdoor verlegden de chipmakers hun focus naar andere markten die wel gretig chips kochten voor onder meer de elektronische toepassingen die gepaard gingen met het intussen wijdverspreide telewerk.

 

Het Westen, China en Rusland

De geopolitieke spanningen die tijdens de pandemie verder opliepen, hebben ertoe geleid dat diezelfde elektronicaspelers een grotere voorraad aan halfgeleiders aankochten om bij verdere escalaties hun producten te kunnen blijven fabriceren. Ook de systeemprocessen binnen de autosector, met korte termijncontracten voor just-in-time leveringen van onderdelen zoals halfgeleiders, hebben een negatief effect op de beschikbaarheid van chips voor de automarkt. De leveranciers van halfgeleiders gingen tijdens de pandemie in op verbintenissen op lange termijn met andere sectoren, die ze nu moeten nakomen.

“De just-in time productie die eigen is aan de autosector, vanuit efficiëntie en ecologisch oogpunt, heeft nu de hele aanvoerketen in een razend hoog tempo verstoord”, zegt Ceurstemont. “Daarnaast kan je ook niet om het feit heen dat zowel de 5G-ontwikkelingen en de emissienormeringen zowel binnen als buiten de autosector ook nog een extra turbo onder de vraag naar halfgeleiders gezet hebben.”

 

Weinig grondstoffen, dure energie en geëxplodeerde transportkosten

Daarnaast is er een algemeen tekort aan grondstoffen. Aluminium, magnesium, koper zijn schaarser geworden en ook veel kunststoffen zijn moeilijk te krijgen. Stuk voor stuk bestanddelen die nodig zijn in de autoconstructie. Gelijktijdig voelt de autosector, net als de gewone consument, de impact van de stijgende energiekosten, via de gestegen aardgas-, elektriciteit- en olieprijzen.

“Onderdelen voor voertuigen moeten ook getransporteerd worden en heel wat toeleveranciers zitten verspreid over de hele wereld. De kostprijs van het containervervoer vanuit China naar de rest van de wereld is in recordtempo verdrie-, vervier- en vervijfvoudigd. In september 2021 moesten Europese bedrijven 8 keer meer betalen voor hetzelfde containertransport als voor de pandemie. Vanaf de tweede helft van 2022 verwachten we hier wel een gestage daling richting prepandemische prijsniveaus”, zegt Ceurstemont.

Voorrang aan elektrische wagens
De exacte gevolgen van de crisis voor de autosector zijn enerzijds dat er minder auto’s gemaakt kunnen worden omdat de assemblagelijnen stil liggen en anderzijds dat de prijzen duurder en wachttijden langer worden. Zo is meer dan een jaar moeten wachten op een nieuwe wagen geen ongebruikelijke lange wachttijd. Daarenboven worden ook de tweedehandsauto’s duurder, omdat er minder leasewagens die einde lease zijn en op de markt komen.

“Lichtpunt is wel dat de levertijd voor elektrische wagens korter wordt, omdat de productie ervan voorrang krijgt op wagens met een verbrandingsmotor. Concreet wordt een elektrische wagen zo’n 30 procent sneller geleverd dan vroeger, terwijl de productie van hybrides en klassieke benzines en diesels 12 à 20 procent langer duurt.”

Oplossingen voor fabrikant en fleetmanager
Op basis van de uitgebreide analyse van de oorzaken van de halfgeleidercrisis ziet Arval Consulting vier belangrijke oplossingen voor de fabrikanten, aangezien de verwachting is dat de crisis zich tot in 2023 zal laten voelen.

“Een extra halfgeleiderleverancier zoeken is een oplossing op de langere termijn, maar een die de fabrikant bij toekomstige crises kan helpen om niet hetzelfde als nu mee te maken. Tegelijk dringt zich ten aanzien de belangrijkste toeleveranciers een andere aankoopstrategie via langere termijnverbintenissen op. Op korte termijn kan het aantal halfgeleiders beperken in de huidige bestellingen soelaas bieden, maar ook diepgaandere, analytische software om vraag en aanbod adequater op elkaar af te stemmen kan helpen de productie voor bepaalde fabrikanten beter te stroomlijnen”, zegt Ceurstemont.

Ook voor de fleetmanagers heeft Arval Consulting vier aanbevelingen om de impact van de perfect storm op de automarkt de komende 24 maanden te beperken:

1/ Start op tijd met het bestellen van nieuwe voertuigen
Daar het door het tekort aan halfgeleiders en aan bestandsdelen van wagens duurt het gemiddeld langer om een nieuwe leasewagen geleverd te krijgen. Arval Consulting stelt daarom voor om negen maanden voor je je wagen moet inleveren al op zoek te gaan naar een nieuwe wagen en die samen met je fleetmanager te bestellen.  Zo is de kans groter dat je nieuwe wagen er is wanneer je je oude moet inleveren.

2/ Minder opties, meer merken en vooral elektrische wagens
Nieuwe wagens komen vaak met nieuwe voorzieningen, zoals een extra parkeersensor, maar ook die werken met chips. En de crisis in de autosector komt er vooral door … een tekort aan chips. Probeer daarom voor wagens te gaan met minder opties, of voor andere merken die wel sneller leverbaar zijn, of goedkoper zijn.

3/ Bekijk de totale eigendomskosten (TCO) en optimaliseer je wagenpark
Een goede berekening van de TCO kan voor besparingen zorgen, neem die dus zeker kritisch onder de loep. Ook de contractperiodes goed in de gaten houden en bijvoorbeeld auto’s met lage kilometerstand langer te houden kan in dat opzicht interessant zijn.

4/ Neem het rijgedrag van medewerkers onder de loep
Het bestuderen van het rijgedrag van bestuurders kan zorgen voor minder kosten voor benzine, diesel of elektriciteit. Bovendien is die monitoring interessant om ongevallen te verminderen, uitstoot te verlagen of voor lagere reparatiekosten.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels