Gepubliceerd op 7 March 2023 om 14h13
Door Damien Malvetti

Netwerk Duurzame Mobiliteit: “Schaf de bedrijfswagen af en geef elke Belg 400 euro”

Over iets meer dan een jaar gaan we naar de stembus voor de federale verkiezingen. En hoewel het duidelijk is dat mobiliteit bij veel partijen op de agenda zal staan, zal de kwestie van de bedrijfswagen waarschijnlijk ook aan bod komen. De Vlaamse beweging Netwerk Duurzame Mobiliteit heeft zojuist een bom laten vallen door te pleiten voor de afschaffing van de bedrijfswagen. Wij lichten dit toe.

In een memorandum die in de marge van de federale verkiezingen werd gepubliceerd, ontwikkelt het Netwerk Duurzame Mobiliteit de 3 sleutels tot duurzame mobiliteit: investeren in mensen in plaats van in asfalt, een intelligente kilometerheffing invoeren en een nabijheidsbudget voor iedereen aanbieden.

Met dit laatste stelt het netwerk het concept van het mobiliteitsbudget en de bedrijfswagen in vraag en doet het een eigen voorstel. “Het mobiliteitsbudget is niet populair bij de werknemers en ondersteunt het principe van de bedrijfswagen. Door alle voordelen van de bedrijfswagen weg te nemen, is het mogelijk om elke Belg een jaarlijks nabijheidsbudget van 400 euro te geven. Met dat bedrag kunnen ze bijvoorbeeld een busabonnement kopen of hun woonlasten wat verlichten. Het nabijheidsbudget staat volledig los van het al dan niet aanbieden van een bedrijfswagen en zelfs van de arbeidsovereenkomst tussen werknemer en werkgever. Het nabijheidsbudget is budgettair neutraal voor de overheid omdat het het systeem van de bedrijfswagen vervangt.”

“Zolang er bedrijfswagens worden aangeboden, zal niemand nadenken over duurzame mobiliteit”, betoogt Miguel Vertriest, hoofd van Netwerk Duurzame Mobiliteit. “Wij willen dat mensen minder kilometers maken met de auto en meer alternatieven gebruiken, zoals de fiets of het openbaar vervoer.”

“We willen een einde maken aan deze asociale situatie waarmee de overheid werknemers en werkgevers subsidieert om te vervuilen. De afschaffing van bedrijfswagens en de invoering van een nabijheidsbudget zullen leiden tot een herverdeling. Mensen en gezinnen in vervoersarmoede krijgen een budget dat ze kunnen gebruiken voor hun mobiliteitsbehoeften”, luidt het memorandum.

Toekomstige verkiezingsdebatten

Naast het concept van de bedrijfswagen wordt het principe van het mobiliteitsbudget zelf in vraag gesteld. Tijdens de volgende verkiezingscampagne kunnen we debatten over dit onderwerp verwachten, aangezien bepaalde partijen, zoals de PVDA, reeds luid en duidelijk hebben verklaard dat zij de bedrijfswagen volledig willen afschaffen.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels