Vanaf vandaag (31 oktober) gelden er fors hogere importtaksen op Chinese elektrische wagens in Europa. De Europese Commissie maakte deze tarieven eerder deze maand definitief, en de verhogingen moeten de Europese autobouwers beschermen tegen het groeiende marktaandeel van goedkopere Chinese modellen.
De tarieven variëren per merk, afhankelijk van de mate van staatssteun en samenwerking tijdens het Europese onderzoek. De hoogste heffing van 35,3 procent geldt voor het staatsbedrijf SAIC, dat merken zoals MG en IM Motors produceert. BYD en Geely worden respectievelijk met 17 en 18,8 procent belast, terwijl Tesla een relatief laag tarief van 7,8 procent moet betalen voor de voertuigen die in China geproduceerd worden voor de Europese markt. Deze percentages komen bovenop het bestaande algemene importtarief van 10 procent, wat het totale tarief voor sommige merken zoals SAIC op 45,3 procent brengt.
Economische spanningen met China
De tariefverhogingen hebben tot spanningen geleid tussen Europa en China. Terwijl de Europese Commissie de taksen doorvoerde om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, beschouwt China de maatregel als protectionistisch en dreigt het met tegenmaatregelen, onder andere op de import van Europese producten zoals cognac, varkensvlees en zuivel. Grote EU-lidstaten zoals Duitsland en Spanje waren aanvankelijk kritisch over de maatregel, uit angst voor economische gevolgen en vergeldingsmaatregelen, maar de nieuwe tarieven kregen toch voldoende steun in de Raad.
Impact op de Europese automarkt
Hoewel het nog onduidelijk is of de hogere tarieven de prijzen voor Chinese EV’s in Europa zullen beïnvloeden, geven ze de Europese automarkt wel ruimte om op adem te komen. Europese merken zoals Citroën en Renault werken ondertussen hard aan betaalbare elektrische alternatieven om de concurrentiepositie te versterken, zodat de marktverhoudingen in Europa op termijn weer meer in balans komen.