Peugeot heeft het doek gelicht van de nieuwe 5008. Het design is geen verrassing meer, want dat ligt in de lijn van dat van de 3008, die link2fleet enkele weken geleden al kon testrijden. Maar in vergelijking tot die ‘fastback-SUV’ met zijn schuin aflopende achterruit, houdt de 5008 het bij een klassiekere achterpartij.
En die komt natuurlijk de binnenruimte ten goede. Bovendien staat de (E-)5008 wel op hetzelfde platform als de (E-)3008, het STLA Medium, maar heeft hij een 17 cm langere wielbasis (2,9 meter). En hij is ook zo’n 15 cm langer dan de vorige 5008. Genoeg ruimte dus om een derde zitrij te kunnen voorzien. Dat maakt de E-5008 erg interessant voor leaserijders die nu een bedrijfsauto hebben met 7 zitplaatsen, maar binnenkort moeten overstappen op een volledig elektrisch model – erg veel EV-zevenzitters zijn er immers nog niet.
Tot 1.815 liter kofferruimte
Wanneer je die derde zetelrij niet nodig hebt, kan de 5008 ook nog eens uitpakken met een grote koffer. In vijfzitsconfiguratie bedraagt het laadvolume 748 liter, en met alle achterste plaatsen neergeklapt wordt dat 1.815 liter. Met de derde zitrij in gebruik blijft daar nog 259 liter van over.
Anders dan in de vorige 5008 kunnen de zesde en zevende plaats wel niet meer worden verwijderd. De achterbank op de tweede rij kan in twee ongelijke delen worden verschoven, terwijl de drie delen van de rugleuning in helling kunnen worden versteld.
Benzine of elektrisch
Het motorgamma kennen we van de 3008. Zonder het voorvoegsel ‘E-‘ is de nieuwe 5008 te krijgen met de 1.2 PureTech met 136 pk (met mildhybride ondersteuning op 48 volt) of als PHEV die een elektromotor van 92 kW combineert met een benzinemotor van 150 pk, goed voor een gecombineerd vermogen van 195 pk en een elektrisch rijbereik van “meer dan 80 km”. Van een dieselversie is net als bij de 3008 geen sprake meer.
De volledig elektrische Peugeot E-5008 komt in drie versies: met één motor en 210 pk of 230 pk (Long Range), of met twee motoren en 320 pk. Het platform maakt gebruik van een 400-voltarchitectuur, waardoor de batterij van 73 of 98 kWh kan worden opgeladen met een maximale DC-snelheid van 160 kW, wat volgens Peugeot volstaat om op tien minuutjes tijd 100 km rijbereik te winnen of om in een half uur van 20 naar 80% te gaan. Qua rijbereik geeft het merk afhankelijk van de versie 500 tot 660 km op.
De nieuwe Peugeot 5008 en E-5008 zullen kunnen worden besteld vanaf komende herfst. Prijzen zijn nog niet bekend.