Gepubliceerd op 2 August 2023 om 12h09
Door Damien Malvetti

Nieuwe Toyota C-HR: geen gebrek aan karakter, noch aan motorisaties

Dit is de tweede generatie van de Toyota C-HR en hij heeft alles om in de smaak te vallen, inclusief een breed aanbod conventionele en plug-in hybride aandrijvingen.

||||||
|||||| © ||||||

Toyota heeft een tipje van de sluier opgelicht van de tweede generatie van zijn compacte SUV met aflopende daklijn. Vrijwel identiek aan het gelijknamige concept dat eind vorig jaar werd gepresenteerd, ziet hij er dynamischer uit dan ooit! Met zijn specifieke lakkleur, verzonken deurgrepen en grote lichtstrook achteraan heeft hij alles om in de smaak te vallen, althans aan de buitenkant.

Digitaal en fysiek

Terwijl de carrosserie lijkt op die van een concept car, is het interieur traditioneler, wat niet wegneemt dat het technologisch geavanceerd is. De bestuurder wordt geconfronteerd met twee schermen van maximaal 12,3 inch. En terwijl het instrumentenpaneel volledig aanpasbaar is, kan het centrale scherm draadloos verbinding maken met Android Auto en Apple CarPlay. Naast deze technologie zijn er ook fysieke knoppen om de airconditioning te regelen.

 

Zelfde grootte, maar (iets) groter

Ondanks de stylingwijzigingen is de nieuwe C-HR even lang als zijn voorganger (4,36 m) en heeft hij dezelfde wielbasis (2,64 m). De ruimte op de tweede rij is behoorlijk ondanks de kleine achterruiten, terwijl de bagageruimte van alle versies iets groter is geworden. Toyota heeft de exacte volumes echter nog niet bekendgemaakt.

Plug-in hybride of niet

Deze nieuwe C-HR profiteert van de hybride krachtbronnen van de Corolla en Corolla Cross en van de oplaadbare motor van de Prius. Onder de motorkap vind je een 1.8 die zijn 140 pk naar de voorwielen stuurt, een 2.0 die als optie zijn 198 pk over de 4 wielen kan verdelen en tot slot een 2.0 gecombineerd met een 13,6 kWh accu die in totaal 223 pk levert. Met deze opslageenheid kan hij tot 66 km volledig elektrisch afleggen. De tweede C-HR komt officieel eind 2023 op de markt, voor een prijs die helaas nog onbekend is…

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels