Gepubliceerd op 26 June 2024 om 08h58
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Nieuwe voorzitter en operationeel directeur voor EV Belgium

Na zes jaar ondervoorzitterschap is Bart Massin benoemd tot voorzitter van EV Belgium, de federatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de markt voor zero-emissiemobiliteit in België. Tegelijk werd Philippe Vangeel aangesteld als operationeel directeur en verkozen de leden van EV Belgium Jochen De Smet en Sander Hereijgers als nieuwe bestuursleden.

Bart Massin, tevens CEO van Stroohm, is een van de pioniers binnen de sector en was zes jaar ondervoorzitter van EV Belgium. Hij heeft bovendien een brede ervaring opgebouwd in diverse sectorfederaties en brengt een frisse visie en vastberadenheid om EV Belgium verder te professionaliseren. Hij treedt in de voetsporen van e-mobility expert Jochen De Smet, die de voorbije zes jaar de functie van voorzitter heeft vervuld.

Samen met de benoeming van Massin tot voorzitter verwelkomt EV Belgium ook Philippe Vangeel als nieuw operationeel directeur. Vangeel brengt jarenlange ervaring vanuit de grotere Europese sectorfederatie mee. Zijn benoeming en ervaring moeten de inzet van de federatie versterken om een nog belangrijkere gesprekspartner voor de leden en de overheid te worden.

Gezamenlijke belangen

“Ik ben ervan overtuigd dat we dankzij ons uitgebouwd operationeel team en onze leden pragmatische voorstellen kunnen uitwerken om de gehele sector te versterken. Onze belangen zijn een stabiele groei en een ondersteunend wetgevend kader te verkrijgen voor onze leden”, aldus Massin, die ook het belang van transparantie, integriteit en gezamenlijke belangen binnen de federatie benadrukt. “Alle beslissingen en activiteiten binnen EV Belgium moeten zonder eigenbelang worden uitgevoerd, waarbij transparantie en integriteit centraal staan, alleen zo gaan we de verschillende uitdagingen – op zowel industrieel vlak als duurzaamheid – ten volle kunnen beantwoorden.”

Daarnaast zal de vereniging nog meer inzetten op kennisdelen en netwerken onder de leden. De komende 5 tot 10 jaar zijn cruciaal voor de sector. Uit prognoses van EV Belgium, op basis van het huidig investeringsvolume en als we uitgaan van de uitfasering van inschrijvingen van nieuwe ICE-voertuigen in de 3 gewesten, blijkt dat er nog heel wat inspanningen moeten geleverd worden om op alle vlakken de elektrificatie van de mobiliteit te realiseren. Zowel op het vlak van laadpalen, vooral in Wallonië, de automotive- en batterij-industrie en het energienet zijn er verschillende uitdagingen. De nieuwe regeringen en hun beleidskeuzes zullen hierbij een cruciale rol spelen om België vooraan het Europese peloton te behouden op vlak van e-mobiliteit.

Ook nieuwe bestuursleden

Naast de benoeming van een nieuwe voorzitter en de aanstelling van een operationeel directeur, verkozen de leden van EV Belgium ook twee nieuwe bestuursleden, Jochen De Smet en Sander Hereijgers. Zij vervoegen het bestuur, dat vandaag 14 personen uit de sector telt. “De aanstelling als bestuurslid is een belangrijke stap in mijn missie met Pluginvest . We engageren ons om binnen EV Belgium actief mee te besturen en onze expertise in te zetten voor de verdere ontwikkeling van de eMobility sector in België. De snelle evolutie van de e-mobiliteitssector vraagt om continue innovatie en samenwerking. Ik ben dan ook enorm dankbaar voor het vertrouwen van mijn concullega’s en partners om hun belangen mee te mogen behartigen binnen de vereniging”, benadrukt Hereijgers.

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Expertise & Federaties
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels