Gepubliceerd op 19 February 2021 om 14h49
Door Eduard Coddé
Gelinkte experten :

Nissan Qashqai: Nissans vaandeldrager

De Nissan Qashqai verscheen in 2007 en stelde zich voor als ‘crossover’, de kruising tussen een SUV en een hatchback. Het werd een kaskraker, want tot op heden werden er in Europa alleen al meer dan 3 miljoen van verkocht; in België liefst 55.000. De Qashqai groeide in Europa ook uit tot synoniem van het merk. Tijd nu voor de derde generatie om de eigenheid van de Qashqai in een nieuw licht te plaatsen.

||||||||||||||||||
|||||||||||||||||| © |All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai|All-new Nissan Qashqai||||||

De eerste Quashqai benadrukte al met trots zijn Europese roots en dat is nu niet anders. Het ontwerp ontstond binnen het team van Nissan Design Europe, gevestigd in het centrum van Londen en de ontwikkeling werd geleid door Nissans Technical Centre Europe in Cranfield, Bedfordshire (beiden UK).

De nieuwe Qashqai wordt gebouwd in het Britse Sunderland op het nieuwe CMF-C-platform van de Alliantie met Renault. Hij wint aan stijfheid door het gebruik van ‘ultra high strenght steel’ en verliest 60kg aan gewicht tegenover zijn voorganger. Dat laatste is het gevolg van het gebruik van aluminium voor portieren en motorkap; de keuze voor composietmateriaal voor de achterklep.

De Qashqai groeit 35 mm in de lengte (4425 mm) en 20 mm in de breedte. De wielbasis neemt eveneens met 20 mm toe. De knieruimte achterin groeit met 28 millimeter tot 608 millimeter.

Uiterlijk is er een grote gelijkenis met de recent voorgestelde Ariya, een 100% EV. Frontaal is er het kenmerkende grotere ‘V-Motion’-radiatorrooster, afgewerkt in chroom. Opvallend zijn verder de fijne, boemerangvormige lichtlijnen voor de dagrijlichten en de ‘full led’-matrixkoplampen met 12 segmenten om steeds een optimaal evenwicht te vinden tussen maximaal verlichten van de weg en minimaal verblinden van de tegenliggers.

De velgmaat varieert van 17 tot 20”, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Daarvan zijn er liefst vijf: Visia, Acenta, N-Connecta (tot dusver de meest populaire), Tekna en Tekna+ als meest volledige, met o.a. ‘two-tone’ lak, Bose audio en 20” velgen.

 

Aantrekkelijk interieur

De nieuwe Qashqai oogt aantrekkelijk aangekleed en wint zichtbaar aan afwerkingskwaliteit, al moet gezegd dat we enkele het hoogste afwerkingsniveau van nabij mochten ontdekken. Een bijzonder praktisch detail is de 85° openingshoek voor de achterste portieren. Ook praktisch is de gedeelde koffervloer, waarvan het achterste deel rechtop kan gestoken worden als scheiding. Het is bovendien aan één zijde bekleed met waterbestendig materiaal. Het koffervolume wint + 50 l en is bij sommige versies automatisch en voorzien van een voetsensor.

Centraal in het dashboard zit naargelang het uitrustingsniveau een 9” of 12,3” TFT display voor toegang tot navigatie, entertainment en voertuiginstellingen. Het is compatibel met Android Auto® en Apple CarPlay®, dat voortaan draadloos kan worden gebruikt. De 12,3” HD-display biedt diverse instelbare lay-outs.

Nieuw is ook de ruim bemeten – 10,8” – head-up display, waarmee belangrijke navigatie-, rijhulp- en weggegevens op de voorruit worden geprojecteerd.

 

Variatie voor de aandrijving

Bij de lancering van de derde generatie is er keuze tussen een 1.3 turbo benzinemotor met 138 of 156 pk, ondersteund door een ‘mild hybrid’-systeem met 12V-batterij. Deze betaalbare hybridetechnologie levert extra koppel, verlengt de stilstandtijd met uitgeschakelde motor en laat snelle herstarts toe. Dat resulteert in een daling van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Beide vermogenvarianten worden standaard gevolgd door een manuele 6-bak en voorwielaandrijving. De 156 pk motorisatie kan ook gekoppeld worden aan een X-tronic automaat (CVT) en naar keuze 2- of 4-wielaandrijving.

Een dieselmotor komt er niet; evenmin een PHEV of EV variant.

De nieuwste Qashqai kan vanaf nu besteld worden. Het volledige aanbod zal er deze zomer staan. Er is een speciale ‘Premiere Edition’ voorzien, beperkt tot 600 stuks.

 

Boeiend aandrijfconcept

Nissan ontwikkelde voor de Europese markt een interessant aandrijfconcept, ‘e-power’. Het gaat hier om voorwielaandrijving door een elektrische motor (140kW / 190pk), waarvoor de elektrische energie ‘on-board’ geproduceerd wordt door een generator met benzinemotor (1.5 – 154pk).

De ‘e-power’ biedt elektrisch rijden zonder elektrisch laden, wat betekent dat men niet moet vrezen voor onvoldoende rijbereik, het ontbreken van laadinfrastructuur en/of lange laadtijden.

De benzinemotor die de generator aandrijft werkt steeds in zijn optimale toerentalbereik, wat de verbruiks- en uitstootcijfers aanzienlijk moet drukken. Helaas kon Nissan ons op dit ogenblik hierover nog geen concrete gegevens verstrekken. De Quashqai met ‘e-power’ laat nog tot begin 2022 op zich wachten.

 

Fotogalerij

Eduard Coddé

Eduard Coddé, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels