De kost voor de schatkist van het niet toepassen van de formule, die actueel geschat wordt tussen 100 en 200 miljoen euro, vinden vooral groene partijen budgettair niet aanvaardbaar. Zij beschouwen het als een zoveelste fiscaal geschenk voor de bedrijfswagens. Ecolo-vicepremier Georges Gilkinet verzette zich ook omdat er geen fiscale compensaties werden voorzien voor alternatief milieuvriendelijk vervoer zoals het spoor en de fiets. De partij Vooruit pleitte ook voor een verdere verhoging van de fietsvergoeding.
Een oplossing zou erin kunnen bestaan om voor bedrijfsvoertuigen met klassieke brandstof (diesel en benzine) binnen het rijdend wagenpark de formule 2023 met een mildere index toe te passen en de formule 2024 met haar sterke stijging voor nieuw ingeschreven voertuigen te gebruiken.
Bij nieuwe inschrijvingen heeft de bestuurder immers vooraf een keuze en kent hij/zij de fiscale gevolgen indien toch voor een klassieke diesel of benzine wordt gekozen. We herhalen verder dat voor een groot deel van de plug-in hybrides en voor alle 100% elektrische voertuigen de huidige discussie geen fiscale gevolgen heeft.
Zij worden in realiteit enkel getroffen door een mogelijke kleine indexering die vaak nog wordt tenietgedaan door toepassing van de zogenoemde ouderdomscoëfficiënt.
De sociale secretariaten zullen de lonen voorlopig berekenen op basis van de formule 2023 en eventueel achteraf correcties toepassen.
Wordt verder opgevolgd.
Michel Willems
MOBILITAS