De nieuwe ES90 is de langverwachte volledig elektrische opvolger van Volvo’s grote berline, de S90. Omdat een breakversie zoals de V90 (voorlopig?) niet voorzien is, maakten de Zweden er een vijfdeurs van. Technisch deelt de ES90 zijn platform met de EX90, maar er zijn wel wat verschillen. Zo is hij het nieuwe model de eerste Volvo met een 800-voltarchitectuur – de EX90 moet het namelijk nog stellen met 400 volt.
Met zijn lengte van 5 meter moet de ES90 het in het D-segment opnemen tegen rivalen als de Audi A6 e-Tron Sportback (eveneens een vijfdeurs), de BMW i5 en de Mercedes EQE, waarbij die eerste en die tweede wél met een breakkoetswerk te krijgen zijn. Bovendien is zijn kofferinhoud in verhouding tot zijn buitenmaten niet om van achterover te vallen: 446 liter met de achterbank in gebruik en 1.256 liter met neergeklapte achterbank. De ruimte op de achterbank belooft wel royaal te zijn, gezien de wielbasis van maar liefst 3,1 meter.