Gepubliceerd op 5 March 2020 om 11h06
Door Charles Demoulin

Onderweg met de 100% elektrische SUV van MG

We kondigden u onlangs de terugkeer van het merk MG op de Belgische markt aan. Een feit dat te danken is aan de groep Alcopa. Het merk trekt bij zijn terugkeer de kaart van de elektriciteit, aangezien in de catalogus slechts één 100 elektrisch model te vinden is: de MG ZS. Link2fleet kreeg de gelegenheid om het stuur van deze MG in handen te nemen, waarvan nu het verdict volgt!

|||||||||||||||
||||||||||||||| © |||||||||||||||

We kunnen u na deze test meteen al zeggen dat u alle vooroordelen over de Chinese auto in de prullenmand mag gooien. Deze MG is immers stevig, goed afgewerkt, goed gebouwd, comfortabel en stil dankzij het volledig ontbreken van windgeluiden. Hij beschikt over een uitstekende wegligging en behaalde vijf sterren bij de Euro-NCAP testen. Deze nieuwkomer hoeft zijn rivalen dan ook op geen enkel vlak te benijden. Ongeacht of het gaat om Europese, Koreaanse of Japanse concurrenten. Hij geeft ze trouwens allemaal het nakijken. Niet alleen als het op zijn prijs aankomt, want ook inzake actieve en passieve veiligheidsuitrusting komt hij erg dicht in de buurt van een autonoom rijdende auto. Je zou zelfs kunnen zeggen dat zijn uitrusting behoorlijk voluptueus is.

Design

Als we naar zijn design kijken, vinden we noch aan de binnenkant, noch aan de buitenkant wereldschokkende nieuwigheden. Maar tot daar dan het alledaagse, want voor het overige ontspringt hij ruimschoots de middelmaat. De interieurruimte is groot en comfortabel en de drie passagiers die achteraan plaatsnemen, genieten van opvallend veel ruimte. En dat geldt ook voor wie in het midden van de achterbank zit. De koffer is met 448 liter één van de grootste van zijn segment. Enig minpuntjes zijn de wat hoge laaddrempel, het niet in de diepte verstelbare stuur en een aanraakscherm met een eigen karakter, dat wat moeilijk in gebruik is en wat traag reageert.

Aangenaam verrassing bij het rijden

De MG ZS EV, die afgeleid is van de 4,31 m lange versie met verbrandingsmotor, die buiten Groot-Brittannië ook nog in bepaalde andere landen – niet in België – verkocht zal worden, richt zijn pijlen vooral op de elektrische Peugeot 2008 en Hyundai Kona. Hij wist ons vooral aangenaam te verrassen op de toch wel uitdagende trajecten waarop we hem trakteerden. Een parcours boordevol bochtige en heuvelachtige wegen, gelardeerd met een stevig stuk autosnelweg en dat alles bij winderig en nat weer. We waren verrast dat onze MG, ondanks een bij momenten zware voet – vooral op de autosnelweg, waar we meer dan 15 km/u boven de 140 km/u uitkwamen, waarop zijn topsnelheid volgens zijn technische fiche zou moeten liggen – toch een autonomie van zowat 230/235 km bood. En dat ten opzichte van de 263 km, die hij volgens zijn WLTP-norm moet aankunnen. Wanneer u als een goede familievader rijdt… blijken zijn reacties wanneer u het gaspedaal beroert dankzij zijn 143 paardjes foutloos en snel. Zijn wegligging behoort tot de meest veilige, terwijl hij ook nog eens baadt in absoluut rijcomfort. We geven ook nog mee dat hij drie rijmodi heeft: comfort, sport en eco. De concurrentie is bij deze beter gewaarschuwd!

En wat met de fleet? 

Dit model richt zich volgens de verantwoordelijken van MG Belux met open vizier op de bedrijfsvloten, waar het meer dan 80% van zijn verkopen zou moeten kunnen realiseren. De prijs, de fiscale aftrekbaarheid en het VAA van deze MG met nuluitstoot zijn – gezien de prijzen van de concurrentie, zijn uitrusting op alle vlakken en al zijn positieve punten – op zijn zachtst uitgedrukt verleidelijk te noemen. De MG ZS doet daar overigens nog een aardige schep bovenop met zijn 5 jaar garantie op het voertuig en 8 jaar (of 150.000 km) op de batterij. Een batterij die via een snelle oplaadbeurt op 40 minuten tot 80% van zijn capaciteit kan ‘bijtanken’. De meegeleverde oplader neemt een volledige oplaadbeurt in 7u30’ voor zijn rekening, terwijl opladen aan het stopcontact thuis eveneens tot de mogelijkheden behoort.

Technische fiche

MG ZS EV 143 pk

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektriciteit
Vermogen  105 kW/143 pk
Maximumkoppel  353 Nm 
Leeggewicht  1.491 kg
Koffervolume  448 l
Brandstoftank  
Gemiddeld verbruik  18,6kWh/100 km
CO2-uitstoot  0g/km
Topsnelheid 140 km/u
Cilinderinhoud  
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief BTW                      25.607 euro
Basisprijs inclusief btw 30.985 euro
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,5 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 82,1 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA Gebruiker 1.340 euro/jaar
Verworpen uitgaven 227,80 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro
Charles Demoulin

Charles Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels