Als onderdeel van dit onderzoek heeft Transport & Environment praktijktests (op de weg en niet in een labo) uitgevoerd met drie PHEV-modellen: de BMW 3-serie, de Peugeot 308 en de Renault Megane. In deze tests vervuilden alle drie de modellen veel meer dan de CO2-uitstoot waarmee ze op papier adverteren, zelfs wanneer ze gestart waren met een volle elektrische accu. De BMW vervuilde 3 keer meer dan zijn officiële waarde op een doorsnee traject. De Peugeot 308 en Renault Megane vervuilden tussen 20 en 70% meer dan zij officieel beweren, hoewel de test over een relatief korte afstand (55 km) werd uitgevoerd.
Een belangrijk onderdeel in deze studie was het verschil tussen de officiële, door de fabrikanten aangekondigde, actieradius en de daadwerkelijk bereikte actieradius van de voertuigen. Zo had de Peugeot in de stad iets meer dan de helft (53%) van de aangekondigde elektrische reikwijdte met één lading, terwijl de BMW slechts 74% van zijn aangekondigde reikwijdte kon afleggen. Alleen de Renault had de geadverteerde elektrische actieradius.
Het probleem van het niet laden
Het succes van PHEV’s in de afgelopen jaren is grotendeels te danken aan hun belastingvoordelen. Veel PHEV-bestuurders nemen echter zelden of nooit de moeite om hun voertuig op te laden, hetzij omdat ze thuis geen oplaadpunt hebben, hetzij omdat ze gewoon lui zijn. En daar ligt het probleem. Bij een test met een lege accu stootten de drie auto’s 5 tot 7 keer meer CO2 uit dan werd beweerd.
In het licht van deze resultaten pleit de federatie Transport & Environment voor een herziening van de belasting op PHEV-voertuigen in Europa, niet op basis van hun aangekondigde uitstoot, maar op basis van hun werkelijke uitstoot, waardoor ze fiscaal veel minder aantrekkelijk zouden worden.
Men mag echter niet vergeten dat in België de wet-Van Peteghem vanaf 1 juli aanstaande een einde maakt aan het voordelige belastingregime voor PHEV’s.