TotalEnergies en Engie dochter Electrabel hebben samen midden 2022 de nieuwe concessie gewonnen. TotalEnergies voor het plaatsen van openbare laadpalen in Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Engie-dochter Electrabel in de overige drie Vlaamse provincies Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen. Doordat in de aanbesteding maximumtarieven werden voorzien hebben kleinere marktspelers uiteindelijk moeten afhaken. Twee grote Franse energiebedrijven beheersen nu het toekomstige landschap voor de installatie openbare trage laadpalen in Vlaanderen. Zij beschikken wel over een stevige financiële achtergrond wat in deze onzekere tijden niet mag onderschat worden. De vorige concessie werd toevertrouwd aan Allego. Er kan dus een belangrijk prijsverschil zijn tussen het laden van je de bedrijfswagen aan een laadpaal met prijsplafond in Vlaanderen of in Brussel of Wallonië.
Op basis van recente informatie werden ons thans volgende prijzen medegedeeld per kWh geladen elektriciteit :
Allego
Geplafonneerde maximum prijzen geldig in 2022 voor publieke laadpalen die door Allego werden uitgerold in opdracht van de Vlaamse overheid tussen 2016 en 2021.
Deze laadpalen laten geen snelladen toe.
- 0,409 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2017
- 0,432 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2018
- 0,453 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2019
- 0,461 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2020
Voor de andere laadpalen die niet behoren tot het Vlaamse publieke netwerk rekent Allego vanaf 7 oktober 2022 onderstaande tarieven :
- Klassiek laden (AC 22kW) : 0,60 EUR/ kWh
- Snel laden (50kW) : 0,75 EUR/ kWh
- Ultra snel laden (>50kW) : 0,85 EUR/ kWh
TotalEnergie & Engie-Electrabel
Bij publieke laadpalen, die vanaf september 2022 worden uitgerold in opdracht van de Vlaamse overheid hangt het basistarief af van de vervoerregio’s (VVR’s) en van de geselecteerde exploitant per regio. In de onderstaande tabel zijn de laadprijzen opgenomen die geldig zijn bij de start van de concessie in september 2022. De laadprijs kan maximaal 4 keer per jaar geïndexeerd worden om te kunnen inspelen op fluctuerende elektriciteitsprijzen. Dit kan zowel een hogere als een lagere laadprijs voor de e-rijders als gevolg hebben. De laadpalen laten geen snelladen toe.
Vervoerregio’s ( VVR’s) Geselecteerde CPO Prijsplafond laadprijs
——————————————————————————————————————————————————————————————————–
VVR Limburg Engie € 0,46 / kWh
VVR’s Leuven en Vlaamse Rand TotalEnergies € 0,54 / kWh
VVR’s Antwerpen, Mechelen en Kempen Engie € 0,46 / kWh
VVR’s Gent, Vlaamse Ardennen, Waasland en Aalst Engie € 0,47 / kWh
VVR’s Oostende, Westhoek, Brugge, Midwest en Kortrijk TotalEnergies € 0,54 / kWh
Fastned
Het in Amsterdam beursgenoteerde Fastned heeft gedurende verschillende jaren een vaste prijs gehanteerd maar heeft intussen 2 prijsverhogingen achter de rug. Fastned is niet gebonden aan het Vlaamse prijsplafond voor hun snelle laadstations in Vlaanderen. Wij ontvingen recent een overzicht van hun actuele prijzen in meerdere Europese landen. Wie intekent op een abonnement (Gold member) betaalt een lagere prijs per kWh. Fastned sluit verdere prijsstijgingen niet uit.
Het standaardtarief bedraagt na twee prijsstijgingen in België thans € 0,83 per kilowattuur (kWh). Houders van een gold membership blijven een maandelijks abonnement van 11,99 euro betalen, maar zien de kostprijs van oorspronkelijk 0,45 euro naar 0,581 euro per kWh stijgen.
Standaard tarief (Pay-as-you-go)
Nederland € 0.83 per kWh
Duitsland € 0.83 per kWh
België € 0.83 per kWh
Frankrijk € 0.59 per kWh
Zwitserland CHF 0.83 per kWh
Verenigd koninkrijk £ 0.73 per kWh
Gold members
Nederland 30% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand
Duitsland 30% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand
België 30% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand
Frankrijk 25% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand
Zwitserland 30% korting op standaard tarief plus CHF 11.99 per maand
Verenigd Koninkrijk 30% korting op standaard tarief plus £ 9.99 per maand
Voor alle tarieven geldt dat indien men gebruik maakt van een externe laadpas, er bijkomende kosten kunnen aangerekend worden via de laadpas aanbieder.
Tot slot berekende het Duitse ADAC recent dat de laadverliezen aan klassieke laadpalen en klassieke stekkers tussen 5 à 20% kunnen oplopen afhankelijke van de specifieke hardware en de elektrische installatie en de software die het laden tussen de laadpaal en het voertuig regelt. Laden aan een klassieke stekker geeft aanleiding tot de grootste verliezen.
Michel Willems
MOBILITAS