Gepubliceerd op 10 October 2022 om 11h13
Door Damien Malvetti

Prijsplafond voor openbare publieke laadinfrastuctuur in Vlaanderen

Nu er veel gepraat worden over prijsplafonds op gas en elektriciteit is het goed om weten dat er vandaag reeds een geïndexeerd prijsplafond geldt voor publieke laadpalen die in opdracht van de Vlaamse overheid werden geïnstalleerd en nog zullen worden geïnstalleerd. Sinds 14 maart 2022 is in Vlaanderen een specifiek regelgevend kader in werking getreden om de laadinfrastructuur van elektrische voertuigen uit te bouwen. Het besluit omvat plaatsingsprocedures waar per regio laadpuntexploitanten (charge point operators of zogenoemde CPO’s) konden intekenen voor de installatie en de exploitatie om gemeenten te ontlasten. Vlaanderen werd in vijf regio’s onderverdeeld – Limburg, Leuven en de Vlaamse Rand, Antwerpen, Mechelen en de Kempen, Gent, Vlaamse Ardennen, Waasland en Aalst, Oostende, Westhoek, Brugge, Midwest en Kortrijk. Exploitanten die de beste voorwaarden konden voorleggen voor de laadpaal en de stroom op basis van de criteria – laadprijs, realisatietijd en onderhoud – ontvingen een concessie voor twaalf jaar in de hele provincie.

TotalEnergies en Engie dochter Electrabel hebben samen midden 2022 de nieuwe concessie gewonnen. TotalEnergies voor het plaatsen van openbare laadpalen in Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Engie-dochter Electrabel in de overige drie Vlaamse provincies Antwerpen, Limburg en Oost-Vlaanderen. Doordat in de aanbesteding maximumtarieven werden voorzien hebben kleinere marktspelers uiteindelijk moeten afhaken. Twee grote Franse energiebedrijven beheersen nu het toekomstige landschap voor de installatie openbare trage laadpalen in Vlaanderen. Zij beschikken wel over een stevige financiële achtergrond wat in deze onzekere tijden niet mag onderschat worden. De vorige concessie werd toevertrouwd aan Allego. Er kan dus een belangrijk prijsverschil zijn tussen het laden van je de bedrijfswagen aan een laadpaal met prijsplafond in Vlaanderen of in Brussel of Wallonië.

Op basis van recente informatie werden ons thans volgende prijzen medegedeeld per kWh geladen elektriciteit :

 

Allego

Geplafonneerde maximum prijzen geldig in 2022 voor publieke laadpalen die door Allego werden uitgerold in opdracht van de Vlaamse overheid tussen 2016 en 2021.

Deze laadpalen laten geen snelladen toe.

  • 0,409 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2017
  • 0,432 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2018
  • 0,453 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2019
  • 0,461 euro/kWh voor een publieke paal geplaatst in 2020

 Voor de andere laadpalen die niet behoren tot het Vlaamse publieke netwerk rekent Allego vanaf 7 oktober 2022 onderstaande tarieven :

  • Klassiek laden    (AC 22kW)                        : 0,60 EUR/ kWh
  • Snel laden           (50kW)                             : 0,75 EUR/ kWh
  • Ultra snel laden (>50kW)                           : 0,85 EUR/ kWh

 

TotalEnergie & Engie-Electrabel

Bij publieke laadpalen, die vanaf september 2022 worden uitgerold in opdracht van de Vlaamse overheid hangt het basistarief af van de vervoerregio’s (VVR’s) en van de geselecteerde exploitant per regio. In de onderstaande tabel zijn de laadprijzen opgenomen die geldig zijn bij de start van de concessie in september 2022. De laadprijs kan maximaal 4 keer per jaar geïndexeerd worden om te kunnen inspelen op fluctuerende elektriciteitsprijzen. Dit kan zowel een hogere als een lagere laadprijs voor de e-rijders als gevolg hebben. De laadpalen laten geen snelladen toe.

Vervoerregio’s ( VVR’s)                                                                                                            Geselecteerde CPO                                               Prijsplafond laadprijs

——————————————————————————————————————————————————————————————————–

VVR Limburg                                                                                                                               Engie                                                                        € 0,46 / kWh

VVR’s Leuven en Vlaamse Rand                                                                                             TotalEnergies                                                          € 0,54 / kWh

VVR’s Antwerpen, Mechelen en Kempen                                                                             Engie                                                                         € 0,46 / kWh

VVR’s Gent, Vlaamse Ardennen, Waasland en Aalst                                                          Engie                                                                         € 0,47 / kWh

VVR’s Oostende, Westhoek, Brugge, Midwest en Kortrijk                                                TotalEnergies                                                          € 0,54 / kWh

Fastned

Het in Amsterdam beursgenoteerde Fastned heeft gedurende verschillende jaren een vaste prijs gehanteerd maar heeft intussen 2 prijsverhogingen achter de rug. Fastned is niet gebonden aan het Vlaamse prijsplafond voor hun snelle laadstations in Vlaanderen. Wij ontvingen recent een overzicht van hun actuele prijzen in meerdere Europese landen.  Wie intekent op een abonnement (Gold member) betaalt een lagere prijs per kWh. Fastned sluit verdere prijsstijgingen niet uit.

Het standaardtarief bedraagt na twee prijsstijgingen in België thans € 0,83 per kilowattuur (kWh). Houders van een gold membership blijven een maandelijks abonnement van 11,99 euro betalen, maar zien de kostprijs van oorspronkelijk 0,45 euro naar 0,581 euro per kWh stijgen.

Standaard tarief (Pay-as-you-go)

Nederland € 0.83 per kWh

Duitsland € 0.83 per kWh

België € 0.83 per kWh

Frankrijk € 0.59 per kWh

Zwitserland CHF 0.83 per kWh

Verenigd koninkrijk £ 0.73 per kWh

Gold members

Nederland 30% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand

Duitsland 30% korting op standaard tarief  plus € 11.99 per maand

België 30% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand

Frankrijk 25% korting op standaard tarief plus € 11.99 per maand

Zwitserland 30% korting op standaard tarief plus CHF 11.99 per maand

Verenigd Koninkrijk 30% korting op standaard tarief plus £ 9.99 per maand

Voor alle tarieven geldt dat indien men gebruik maakt van een externe laadpas, er bijkomende kosten kunnen aangerekend worden via de laadpas aanbieder.

Tot slot berekende het Duitse ADAC recent dat de laadverliezen aan klassieke laadpalen en klassieke stekkers tussen 5 à 20% kunnen oplopen afhankelijke van de specifieke hardware en de elektrische installatie en de software die het laden tussen de laadpaal en het voertuig regelt. Laden aan een klassieke stekker geeft aanleiding tot de grootste verliezen.

Michel Willems

MOBILITAS

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels