Afgezien van een paar blauwige accenten op de carrosserie en in het interieur verschilt deze BMW iX5 Hydrogen niet van een traditionele X5. Onder de vloer van de kofferbak ligt echter een 401 pk sterke elektromotor en een accu, terwijl onder de motorkap het brandstofcelsysteem ligt dat gebruik maakt van cellen uit de Toyota Mirai.
Daardoor biedt deze BMW iX5 Hydrogen een (theoretische) autonomie van 504 km en vrij opmerkelijke prestaties voor een auto van dit formaat: de 0 tot 100 wordt in minder dan 6 seconden afgelegd. Bij de pomp duurt het ongeveer 5 minuten om een volle tank waterstof te tanken. Dat is heel wat anders dan de minuten, of zelfs uren, die bij laadstations nodig zijn om hetzelfde te doen met een elektrisch voertuig.
Autonomie past zich in real time aan
Niets onderscheidt deze versie van een traditionele X5, behalve de uitzonderlijke stilte. Bij het starten had onze testwagen een bereik van 406 km, maar dat past zich vrijwel onmiddellijk aan de rijomstandigheden aan. Terwijl je bij hard optrekken snel 10 km actieradius verliest, kun je bij afremmen evenveel of meer terugwinnen. Dit is een beetje verrassend, zelfs stresserend voor de eerste paar minuten, maar het stimuleert de bestuurder ook om zijn rijgedrag aan te passen. Wij verbruikten gemiddeld 1,7 kg/100 km. En daarmee konden we iets meer afleggen dan de 406 km die bij de start op de meter stond en konden we de auto aan het eind van de 3-daagse test met iets meer actieradius terugbrengen.
Nog niet voor morgen…
Met deze iX5 Hydrogen biedt BMW een werkelijk volleerde auto aan met een reikwijdte die meer dan voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten en die zelfs verder gaat dan wat de meeste huidige elektrische wagens bieden. Met andere woorden, wij zijn overtuigd van deze technologie.
We zullen deze auto echter niet snel op onze wegen zien. BMW hoopt tegen het einde van het decennium zijn eerste brandstofcelvoertuig in de catalogus te hebben. Ten eerste omdat de fabrikant zijn technologie nog wil verfijnen en betaalbaarder wil maken en vooral omdat het merk liever een productiemodel ontwikkelt zodra er in Europa een echt netwerk van waterstofstations is ontwikkeld.
Momenteel bieden slechts 7 stations deze brandstof aan in België. En die moeten nog in orde zijn, want tijdens onze testrit was het enige station dat op onze weg lag ‘tijdelijk niet beschikbaar’…