Versoepeling fiscale aftrekbaarheid van de autokosten van plug-in hybrides
Concreet betekent dit dat de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten van een plug-inhybride bedrijfswagen voorlopig niet meer verder zal dalen.
De huidige maximale fiscale aftrekbaarheid van 75% die geldt in 2025, zal nog blijven gelden tot einde 2027. Vanaf 2028 daalt deze aftrekbaarheid naar 65%, om in 2029 uit te komen op 57,5 %. Belangrijk is dat die percentages, in tegenstelling tot de huidige regeling, zouden gelden voor de hele gebruiksperiode voor dezelfde eigenaar of huurder. Boven op deze algemene regel geldt nog een bijkomende fiscaal aantrekkelijke uitzondering.
Voor plug-inhybrides met een CO₂-uitstoot van maximaal 50 gr/km zal tijdelijk nog een hoger percentage mogen worden toegepast als dat hoger percentage het gevolg is van het toepassen van de aftrekformule, en dit tot einde 2027. Concreet zou dit betekenen dat de autokosten van bijna alle plug-inhybrides nog tot eind 2027 voor 100% aftrekbaar zouden blijven zoals dit ook nog tot eind 2024 het geval was. Plug-inhybrides blijven ook hun aantrekkelijk regime behouden inzake CO2-bijdragen. Zij betalen verder het minimumbedrag en voor hen blijft de zogenoemde multiplicator niet van toepassing waardoor zij inzake CO2-bijdragen de facto worden gelijkgesteld met elektrische voertuigen.
Fiscale aftrekbaarheid bandstofkosten plug-inhybrides
De brandstofkosten van plug-inhybrides blijven tot eind 2027 beperkt aftrekbaar tot maximaal 50%. De elektriciteitskosten volgen dezelfde aftrekbaarheid als de autokosten (zie hiervoor).
Aanpassing WLTP-uitstootnorm plug-inhybrides
Ingevolge Europese wetgeving zal de uitstoot van plug-inhybride voertuigen die in 2025 nieuw worden gehomologeerd, verhogen met een gemiddelde factor van 2. De vraag stelt zich of bepaalde fiscale grenzen dienen aangepast te worden. Wellicht zal de nieuwe minister van financiën Jan Jambon hier op korte termijn duidelijkheid brengen.
Disclaimer autokosten
Uit de huidige verklaringen valt niet af te leiden wanneer de huidige maatregelen starten en of er een retroactieve werking is voor de voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023. Het is wachten op de definitieve wetteksten om voor alle scenario’s een exacte berekening te kunnen maken.