Gepubliceerd op 3 February 2025 om 09h19
Door Michel Willems - Mobilitas

Regeringsakkoord maakt plug-inhybride opnieuw fiscaal aantrekkelijker – openstelling mobiliteitsbudget

Het recente regeringsakkoord zal directe gevolgen hebben voor bedrijfswagens. In dit geval betreft het een versoepeling voor plug-inhybride voertuigen. Voor voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023 geldt nu een dalende fiscale aftrekbaarheid van 75% in 2025 tot 0% in 2028. Hierdoor was hun fiscale aantrekkelijkheid sterk gedaald en bestond er steeds meer een probleem voor werknemers en zelfstandigen voor wie een 100% elektrisch voertuig niet onmiddellijk een ideale oplossing was, bijv. omdat zij thuis of/en op het werk niet konden laden en uitsluitend via het openbare netwerk dienden te laden. Daarom stelt de nieuwe regering voor om plug-inhybrides fiscaal minder snel af te straffen en is ze daarin vrij gul.

Maatregelen met betrekking tot bedrijfswagens

Versoepeling fiscale aftrekbaarheid van de autokosten van plug-in hybrides

Concreet betekent dit dat de fiscale aftrekbaarheid van de autokosten van een plug-inhybride bedrijfswagen voorlopig niet meer verder zal dalen.

De huidige maximale fiscale aftrekbaarheid van 75% die geldt in 2025, zal nog blijven gelden tot einde 2027. Vanaf 2028 daalt deze aftrekbaarheid naar 65%, om in 2029 uit te komen op 57,5 %. Belangrijk is dat die percentages, in tegenstelling tot de huidige regeling, zouden gelden voor de hele gebruiksperiode voor dezelfde eigenaar of huurder. Boven op deze algemene regel geldt nog een bijkomende fiscaal aantrekkelijke uitzondering.

Voor plug-inhybrides met een CO₂-uitstoot van maximaal 50 gr/km zal tijdelijk nog een hoger percentage mogen worden toegepast als dat hoger percentage het gevolg is van het toepassen van de aftrekformule, en dit tot einde 2027. Concreet zou dit betekenen dat de autokosten van bijna alle plug-inhybrides nog tot eind 2027 voor 100% aftrekbaar zouden blijven zoals dit ook nog tot eind 2024 het geval was. Plug-inhybrides blijven ook hun aantrekkelijk regime behouden inzake CO2-bijdragen. Zij betalen verder het minimumbedrag en voor hen blijft de zogenoemde multiplicator niet van toepassing waardoor zij inzake CO2-bijdragen de facto worden gelijkgesteld met elektrische voertuigen.

 

Fiscale aftrekbaarheid bandstofkosten plug-inhybrides

De brandstofkosten van plug-inhybrides blijven tot eind 2027 beperkt aftrekbaar tot maximaal 50%. De elektriciteitskosten volgen dezelfde aftrekbaarheid als de autokosten (zie hiervoor).

 

Aanpassing WLTP-uitstootnorm plug-inhybrides

Ingevolge Europese wetgeving zal de uitstoot van plug-inhybride voertuigen die in 2025 nieuw worden gehomologeerd, verhogen met een gemiddelde factor van 2. De vraag stelt zich of bepaalde fiscale grenzen dienen aangepast te worden. Wellicht zal de nieuwe minister van financiën Jan Jambon hier op korte termijn duidelijkheid brengen.

 

Disclaimer autokosten

Uit de huidige verklaringen valt niet af te leiden wanneer de huidige maatregelen starten en of er een retroactieve werking is voor de voertuigen besteld vanaf 1 juli 2023. Het is wachten op de definitieve wetteksten om voor alle scenario’s een exacte berekening te kunnen maken.

Bijkomende maatregelen

Verhoogde aftrek voor elektrische bestelwagens en vrachtwagens

Zodra er voldoende betaalbare alternatieven op de markt zijn, zal onderzocht worden hoe het voordeel voor nieuwe fossiele bestelwagens uitgefaseerd kan worden op een redelijke termijn. Om een stimulans te geven zal de regering een tijdelijke verhoogde aftrek invoeren voor elektrische bestelwagens en vrachtwagens.

Een mobiliteitsbudget voor iedereen

Het bestaande mobiliteitsbudget wordt hervormd en uitgebreid. Hierbij wordt vertrokken vanuit de terbeschikkingstelling door de werkgever van een budget van de wagen maar worden ook andere bestedingsopties inzake alternatieve vervoersmodi toegevoegd op basis van hun werkelijke waarde. Daarenboven zal het nieuwe mobiliteitsbudget bestaande regelingen voor tussenkomsten van de werkgever in de woon-werk- en privéverplaatsingen van de werknemer vervangen met het oog op een vereenvoudiging van het bestaande stelsel. Verder wordt de nieuwe regeling (para)fiscaal gunstig behandeld om zo de aantrekkelijkheid van het nieuwe systeem te waarborgen. Tot slot wordt bij de uitwerking van deze hervorming rekening gehouden met de nodige overgangsmaatregelen. Het mobiliteitsbudget zal door werkgevers systematisch als mogelijkheid worden aangeboden aan werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. Deze hervorming zal belangrijke fiscale en sociale gevolgen hebben op het gebied van personeelsbeleid. Het is daarom wachten op de definitieve teksten en wellicht zullen de sociale partners nog hun inbreng hebben in deze substantiële hervorming van het mobiliteitsbeleid.

Carpooling

De nieuwe regering streeft ernaar om de toegangsvoorwaarden tot de fiscale aftrekbaarheid van carpooling onderzoeken zodat alle werknemers ervan kunnen profiteren en niet enkel de werknemers van bedrijven die dit soort verplaatsingen formeel organiseren en financieel ondersteunen.

Sociale leasing

De regering onderzoekt een ondersteuningsmechanisme voor sociale leasing (Social Lease) van elektrische voertuigen, gericht op werknemers met een inkomen onder een bepaalde drempel. Dit zou voor particulieren de overstap naar een elektrisch voertuig financieel haalbaarder moeten maken.

Retrofitting

De federale regering zal retrofitting van voertuigen op fossiele brandstof naar elektrische aandrijving vereenvoudigen door een vereenvoudiging van de bestaande regelgeving.

Michel Willems - Mobilitas

Michel Willems - Mobilitas, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels