Gepubliceerd op 26 September 2024 om 22h16
Door Damien Malvetti

Terugbetaling van de elektriciteit bij thuis opladen: Van Peteghem biedt een tijdelijke oplossing aan

Sinds de aankondiging van het verbod op het gebruik van het CREG-tarief voor de terugbetaling van elektriciteit die thuis door medewerkers wordt gebruikt om hun elektrische auto op te laden, heerst er onzekerheid in de sector. De vraag naar het ‘echte’ elektriciteitstarief dat voor deze terugbetaling moet worden gebruikt, staat centraal en kwam regelmatig aan bod tijdens onze webinars. Maar minister Vincent Van Peteghem bracht donderdag in de Kamer enkele nieuwe elementen naar voren, die klinken als een tijdelijke opklaring in het fiscale landschap.

© Recharge 鬥ctrique d'un v騩cule en ville en France.

“Ik begrijp dat het vandaag de dag niet altijd gemakkelijk is om deze werkelijke kosten te meten. Maar er zijn al toepassingen ontwikkeld waarmee nauwkeurige metingen mogelijk zijn. Onze administratie heeft hier ook al kennis van genomen. Ze gaat ook, door middel van een circulaire, het gebruik van een submeter goedkeuren als onderdeel van een afzonderlijk elektriciteitscontract, zodat we nauwkeurige metingen kunnen gebruiken”, aldus de Minister.

“Zolang deze technologische ontwikkelingen niet veralgemeend zijn, zal mijn administratie, weliswaar tijdelijk, een specifiek CREG-tarief hanteren. Dit tarief zal uiteraard geselecteerd worden op basis van een evenwichtige compensatie, waarbij een gelijke behandeling van elke werknemer gegarandeerd wordt.”

“Ik denk dat we op die manier die onzekerheid die hier vandaag is, wegnemen. Niemand hoeft bang te zijn voor een verhoging van de belastigen. We moeten de energietransitie effectief te stimuleren door onze auto’s duurzamer te maken..”

Dit zou voor veel wagenparkbeheerders een opluchting moeten zijn, ook al zijn er op dit moment nog maar weinig details bekend over dit nieuwe specifieke tarief.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels