link2fleet: Minder auto’s in Brussel, dat is een kans voor Skipr, niet? Bent u blij met de maatregel?
Mathieu de Lophem: Brussel is een van de meest door files geplaagde hoofdsteden van Europa en dus is het inderdaad tijd voor actie. Ik ben er daarentegen niet van overtuigd dat de gekozen methode de meest oordeelkundige is. Om bestuurders ertoe aan te zetten om minder hun wagen te gebruiken om naar Brussel te gaan, beloon je ze beter dan te zwaaien met de dreiging van een straf. Bovendien is een akkoord tussen de gewesten nodig, want op dit moment gaat het om een dubbele bestraffing voor bestuurders die uit Vlaanderen en Wallonië komen. De aankondiging lijkt op een enorme communicatieblunder.
link2fleet: Wat adviseert u dan?
Mathieu de Lophem: Ik breng graag in herinnering dat Skipr niet de auto in het vizier neemt. Wij strijden tegen de “alles met de auto”-mentaliteit. De wagen blijft essentieel – en vaak onmisbaar – in de mobiliteitssom. Maar wij adviseren het gebruik van fiscaal aantrekkelijke mobiliteitscheques die mensen stimuleren om regelmatiger andere mobiliteitsoplossingen te gebruiken. Brussel moet een multimodale hub worden.
link2fleet: Hoewel wordt gevraagd om van thuis uit te werken, hebben we het gevoel dat het verkeer in Brussel nog heel druk is. Hoe verklaart u dat?
Mathieu de Lophem: Aan de ene kant verkleint de capaciteit van het wegennet voor auto’s door de komst van nieuwe rijstroken die voor fietsers voorbehouden zijn. En anderzijds staan mensen nog steeds weigerachtig tegenover de bus, de tram of de metro door het virus dat de ronde doet. Daarom geven ze de voorkeur aan hun eigen auto. Toch stel ik enthousiast vast dat vele bedrijven multimodale alternatieven aan het voorbereiden zijn voor hun medewerkers. Er is onbetwistbaar een mentaliteitswijziging aan het gebeuren in de professionele wereld.
Meer info: https://nl.skipr.co/