Gepubliceerd op 4 September 2023 om 14h26
Door Jeroen Evens

Smart #3: de Smart #1 coupé

Na de Smart #1 komt de fabrikant, die nu eigendom is van Mercedes en Geely, met een nieuw model: Smart #3. Deze 100% elektrische SUV coupé is praktischer en heeft een andere stijl, maar kan ook heel snel zijn. De Brabus-versie levert namelijk meer dan 400 pk.

|||||
||||| © |||||

Hoewel de naam Smart nog steeds doet denken aan de kleine stadsauto’s die in de vorige eeuw werden gelanceerd, ondergaat het merk nu een revival onder impuls van Mercedes en Geely, die nu elk een belang van 50% hebben. Smart #1 was de initiator en wordt nu vergezeld door Smart #3.

 

Strak ontwerp

Qua styling is de Smart #3 natuurlijk geïnspireerd op de Smart #1, waaraan hij zijn gewelfde design ontleent. Terwijl de voorkant erg op elkaar lijkt, is het de achterkant die de #3 onderscheidt, met name de op een coupé geïnspireerde daklijn. De herwerkte koplampen, zowel vooraan als achteraan, blijven verbonden door een lichtband. De Smart #3 heeft ook een aantal nieuwe kleuren en een speciale interieurbekleding. Met zijn dynamischer design zou hij een hele nieuwe groep Smart-klanten kunnen aanspreken.

 

 

Meer ruimte

Met deze nieuwe stijl is de Smart #3 zo’n 13 centimeter langer en is zijn wielbasis 3,5 centimeter breder. Dit komt de knieruimte van de achterpassagiers ten goede. En hoewel het slanke ontwerp betekent dat je je rug nog verder moet buigen om in het interieur te komen, is de hoofdruimte zelfs voor langere mensen voldoende. De voorkant is grotendeels geïnspireerd op de #1, maar verschilt in een paar details, zoals de luchtroosters en vooral de nieuwe, sportieve stoelen. De kwaliteit van de afwerking blijft hoog, net als het 12,8 inch centrale scherm, gecombineerd met een klein informatiescherm achter de meters met essentiële informatie en een head-up display. De bagageruimte is toegenomen van 323 naar 370 liter dankzij de grotere lengte.

 

Verbeterde autonomie

Het zal niemand verbazen dat Smart #3 dezelfde technische kenmerken heeft als de #1, zij het met enkele verbeteringen. De standaardmotor blijft bijzonder genereus met 200 kW, oftewel 272 pk. Dit cijfer stijgt tot 428 pk in de superkrachtige Brabus-versie, die in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren, twee tienden sneller dan de #1. Met zijn 66 kWh batterij profiteert de Smart #3 ook van zijn aerodynamischer ontwerp om zijn actieradius te vergroten tot 415 tot 455 km, afhankelijk van de versie.

 

Te bewonderen vanaf 2024

Net als de Smart #1 zal dit nieuwe model geleidelijk op verschillende markten in Europa worden gelanceerd. Terwijl de eerste Smart #1’s in België begin 2024 moeten worden geleverd, kunnen we verwachten dat de bestellingen voor de #3 in de eerste helft van 2024 worden geopend, met levering in de tweede helft van 2024. Wat de prijs betreft, die is in België nog niet bekend, maar in Duitsland zal hij €1.000 meer kosten dan de Smart #1, die hier begint bij €41.495 inclusief btw.

 

25th Anniversary

Met de lancering van Smart #3 viert de autofabrikant zijn 25e verjaardag. Op welke manier? Door terug te gaan naar de oorsprong van het merk Smart en een nieuw elektrisch model met kleinere afmetingen aan te bieden? Voorlopig niet, maar het feit dat de naam #2 nog niet is gebruikt, laat de deur open voor het merk in de toekomst. In de tussentijd grijpt Smart dit jubileum aan om de wereldpremière van de Smart #3 25th Anniversary Edition te presenteren op de IAA in München. Deze speciale serie combineert elementen van de Premium-versie met designelementen van Brabus. Hij krijgt een dynamischere styling, rode lakaccenten, zwart-witte lederen stoelen en een uniek panoramadak.

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels