Lange tijd werd de gemotoriseerde tweewieler hoofdzakelijk beschouwd als het ultieme vrijetijdsvoertuig, maar sinds kort wordt een tweewieler meer en meer beschouwd als een dagdagelijks voertuig. Dit blijkt uit het recordaantal A, A1 en A2 rijbewijzen dat in ons land in het jaar 2021 is afgegeven.
“Volgens de statistieken van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer werden in België 2021 30.526 rijbewijzen uitgereikt die toegang geven tot het gebruik van een gemotoriseerde tweewieler”, zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers van FEBIAC. “Dit is een stijging met +47,4% ten opzichte van het aantal in 2020 afgegeven vergunningen. En zelfs in vergelijking met 2019, het pre-Covid-jaar, betekent dit resultaat een aanzienlijke stijging van +22,4%.”
De sanitaire context is mede verantwoordelijk voor deze rage voor gemotoriseerde tweewielers:
“Vanwege de reisbeperkingen als gevolg van de pandemische lockdown, hebben veel mensen op hun vrijetijdsbudget kunnen besparen en kunnen investeren in een motorrijbewijs,” vervolgt Stijn Vancuyck. “Met beperkte sociale contacten zijn mensen op zoek gegaan naar manieren om van hun”vrijheid” te genieten en motorfietsen zijn een uitstekende manier om dit te doen, en zjin ook een ideale oplossing voor individueel woon-werkverkeer.”
Verwacht wordt dat dit recordaantal afgegeven motorrijbewijzen de motorrijwielmarkt in het jaar 2022 zal ondersteunen:
“Door in 2020 en 2021 resultaten aan te kondigen die hoger liggen dan in 2019, is de motormarkt de COVID-19-periode perfect doorgekomen”, besluit Stijn Vancuyck. “Ook al betekenen niet alle A2- en A-rijbewijzen nieuwe motorrijders, aangezien deze categorieën ook mensen omvatten die eerder een A1- of A2-rijbewijs hadden en zijn doorgestroomd naar een hogere categorie, geeft het stijgende aantal rijbewijzen dat in 2021 is afgegeven ons hoop dat de verkoop van nieuwe motorfietsen ook in 2022 zal stijgen.”