Helaas zijn er nog te veel aanbieders van laadpassen die hun tarieven (gebruikskosten laadpas bovenop de elektriciteitskost van de laadpaal) niet transparant op hun website publiceren of bij het versturen van de laadpas meezenden. Stroohm is vragende partij om de tarieven exhaustief verplicht beschikbaar te maken via de website van de aanbieder.
Stroohm doet 10 aanbevelingen voor toekomstige regeringen
Minder dan een maand na de verkiezingen, en terwijl er onderhandelingen aan de gang zijn om een regering op federaal niveau te vormen, heeft Bart Massin (Stroohm) 10 aanbevelingen gepubliceerd waarvan hij hoopt dat toekomstige verkozenen er rekening mee zullen houden in hun mobiliteitsbeleid voor de komende jaren. Zijn leidmotief is duidelijk: “de nieuwe regeringen in ons land zullen de verantwoordelijkheid hebben om een stabiel kader te voorzien voor elektrisch rijden na 2024”.
1. Transparante kosten laadpassen
2. Uniforme regels brandveiligheid
Lokale brandweerzones zouden een duidelijk en bindend kader moeten hebben onder welke laadinfrastructuur kan geplaatst worden. Vandaag bestaan de “Regels van goed vakmanschap” welke als een bindende norm door de gewesten kunnen gebruikt worden indien er geen KB volgt Zo zou een stabiel wettelijk kader kunnen gecreëerd worden en stopt de willekeur aan kafkaiaanse adviezen.
3. Fiscaal voordeel bedrijfsvoertuigen
Lichte vrachtwagens alsook vrachtwagens hebben fiscaal onvoldoende differentiatie tov alternatieven met verbrandingsmotoren. We pleiten voor een beperking van de fiscale aftrek voor nieuw ingeschreven (lichte) vrachtwagens met verbrandingsmotor van maximaal 50% vanaf 2025.
4. Beperkingen rijbewijs B voor elektrische LCV’s
De maximaal toegelaten massa (MTM) met een Rijbewijs B bedraagt voor voertuigen van de categorie N1 3500 kg. Gezien het extra gewicht van de batterijen en het behouden van het nuttige laadvermogen, is het aangeraden om het rijbewijs B specifiek voor elektrische lichte vrachten te verhogen tot 4500kg.
5. Meldingsborden snelladers autosnelwegen
6. ETS systeem voor fossiele brandstoffen
Fossiele brandstoffen hebben een veel grotere CO2 impact door hun ontginning, transport en verwerking tot brandstof. Net zoals in de elektriciteitsmarkt wordt de impact hiervan meegenomen via het ETS mechanisme. De mobiliteit sector zou dit mechanisme eveneens dienen in te voeren.
7. Bruto en nuttig netto capaciteit batterijen
Momenteel wordt op het gelijkvormigheidsattest (CoC) de batterij capaciteit aangegeven, maar het is onvoldoende gespecificeerd of het bruto of de nuttige netto capaciteit van de batterij dient te worden weergegeven. Voor de consument is het belangrijk om appelen met appelen te kunnen vergelijken. Beide data zijn gewenst maar enkel het nuttige netto capaciteit mag gecommuniceerd worden naar de consument.
8. Capaciteitstarief met “time of use” variatie
Momenteel wordt piekverbruik in de woning, ook van de elektrische wagen afgerekend op de grootte van de piek. Dit ongeacht het moment waarop de elektrische wagens heeft geladen. Aangezien het elektrisch verbruik ’s nachts daalt met een 3.000MW zou het net aangemoedigd moeten worden om te laden tijdens daluren waar het elektriciteitsnet onbelast is. Deze financiële prikkel ontbreekt vandaag.
9. Elektriciteitsfactuur mag geen belastingbrief zijn
De huidige elektriciteitfactuur is een samenraapsel van verschillende kosten die feitelijk niet thuis horen op onze afrekening. Via de Openbare dienstverplichtingen zijn kosten verrekend van straatverlichting, aanbestedingen van publieke laadpalen, subsidies voor isolatie, etc… Deze kosten dienen geschrapt te worden en fossiele brandstoffen zouden een groter deel van de kosten moeten dragen om de transitie te versnellen.
10. Verbieden van “vendor lock in”
Gelijkaardige artikels
Maak vandaag uw gratis account aan en ervaar de beste leeservaring!
Uw voordelen:
- Exclusieve toegang tot premium content: diepgaande analyses, intertviews & rapportages
- Het wekelijks ontvangen van de actualiteit, trends en evenementen in uw mailbox.
- Het bewaren van de artikels die u op een later tijdstip wenst te lezen of te delen met uw collega’s.
- Een gepersonaliseerde pagina op basis van uw interesses en voorkeuren.