Erwin Malcorps, CEO van Sweco is duidelijk: “Tegen 2030 willen wij als bedrijf klimaatneutraal zijn. Dat is een hele uitdaging maar het is zeker haalbaar. Het is zelfs mogelijk dat we onze doelstelling al in 2028 halen. Onze huidige CO2-uitstoot komt voornamelijk van onze 11 kantoren en ons wagenpark dat 730 voertuigen telt. Respectievelijk zijn ze voor 20% en 80% verantwoordelijk voor onze CO2-uitstoot. Precies daarom zijn we in 2018 begonnen met de omschakeling naar elektrische voertuigen. Verleden jaar zijn we nog verder gegaan en hebben we beslist om nog enkel batterij-elektrische voertuigen te bestellen. Ondertussen hebben wij al 200 dergelijke voertuigen in dienst en er zijn er nog 87 in bestelling. Maar het blijft niet bij de omschakeling naar EV’s. De opstart van ons slim laadplein in Zelzate is de volgende stap. Onze elektrische auto’s worden eigenlijk batterijen op wielen. Zij kunnen ook elektriciteit leveren aan onze gebouwen en aan het net. Op die manier spelen zij een cruciale rol in ons energiebeheer en ons streven naar een energie neutraal functioneren.”
Twee partners
Voor de realisatie van zijn slim laadplein doet Sweco een beroep op twee partners. Eén daarvan is ABB dat de laadpalen levert. Bijzonder aan de laadpalen is dat ze in twee richtingen werken. Ze kunnen niet enkel de EV opladen maar ze kunnen ook de in de auto opgeslagen energie terug naar het net of naar de infrastructuur van Sweco sturen. Dat heet ‘Vehicle to Grid’ of simpelweg V2G.
Yuso uit Waregem is de tweed partner en zorgt voor de sturing van de stroom en daarbij wordt met verschillende factoren rekening gehouden. Managing Director, Michel Verschuere verduidelijkt: “Als er veel met duurzame energie wordt gewerkt ben je afhankelijk van zon en wind, twee onvoorspelbare factoren. Wij houden rekening met de weersomstandigheden en op ideale momenten wordt opgeladen in de aanwezige EV’s. Als het weer minder gunstig is, kan de elektriciteit uit de EV’s gebruikt worden voor de infrastructuur of kan er aan het net geleverd worden. Naast het weer speelt ook de prijs een cruciale rol. Die fluctueert constant of liever om het kwartier. Ook daar houdt onze software rekening mee en wordt er naargelang bijgeladen of stroom afgestaan. Daarmee wordt de auto herleid tot een batterij op wielen.”
Deel van een totaal plan
Deel van een totaal plan
Jochen De Smet, Sweco-projectleider bij de divisie Energy, benadrukt dat het slim laadplein kadert in een totaalproject: “Het slim laadplein komt vlak naast ons nieuw kantoor dat voorzien is van onder meer zonnepanelen, warmtepomp en een stationaire batterij. Wat we eigenlijk hebben is een duurzaam energiesysteem dat gebouw, hernieuwbare energieproductie, laadinfrastructuur en een stationaire batterij met elkaar in verbinding stelt. Zo kan de geproduceerde hernieuwbare energie maximaal zelf benut worden en hoeven we geen elektriciteit van het net af te nemen. Dit vermijdt investeringen in extra aansluitcapaciteit voor het laden van elektrische wagens en minimaliseert de kostprijs van ons elektriciteitsverbruik.”
Michel Verschuere van Yuso wijst er ook op dat een dergelijk systeem ook het net stabiliseert: “Mochten er meer dergelijke slimme laadpleinen zijn dan wordt het net niet overbelast op piekmomenten. Slimme laadpleinen maken het ook mogelijk om meer elektrische auto’s te laten rijden. Bovendien is een EV niet enkel meer een auto maar een schakel in het energiebeheer.”