Met zijn vloot van rode auto’s is Poppy iets meer dan vier jaar geleden op de Belgische markt gekomen, terwijl DriveNow en Car2Go nog aan het worstelen waren om hun plaats te veroveren. En terwijl zij het uiteindelijk opgaven, hield de start-up van de Groep D’Ieteren stand en bleef groeien. Eerst in Brussel en Antwerpen, daarna in Mechelen, maar ook rond de luchthavens van Zaventem, Charleroi en Antwerpen. “En we hebben nog potentieel in Brussel en Antwerpen, alvorens de mogelijke ontwikkeling in andere steden te analyseren”, zegt Sylvain Niset, CEO. Vandaag heeft Poppy ook elektrische steps aan zijn aanbod toegevoegd.
“We hebben momenteel zo’n 100.000 abonnees op ons platform,” zegt Sylvain Nizet, CEO. “Dit zijn voornamelijk particulieren die onze diensten gebruiken als aanvulling op het openbaar vervoer. Dit is de sleutel tot ons succes: hoe beter het openbaarvervoersaanbod, hoe gemakkelijker het voor mensen is om hun privé-auto te laten staan en over te schakelen op alternatieve mobiliteitsoplossingen.”
En naarmate het klantenbestand groeit, groeit ook het wagenpark. “In 2019 hadden we 280 auto’s. Vandaag zijn het er 700 en over zes maanden verwachten we 1.000 auto’s in het wagenpark te hebben, waarvan er ongeveer 100 elektrisch zijn.”
Ontwikkeld in België voor Belgen
Op de vraag waarom Poppy zo succesvol is in vergelijking met andere car sharing-bedrijven, gaat Sylvain Niset verder: “Wij hebben het geluk deel uit te maken van de groep D’Ieteren, die gericht is op de lange termijn! In tegenstelling tot onze concurrenten, voor wie België slechts één van de vele markten was, is ons land hier de belangrijkste markt en wordt alles ontwikkeld om het Belgische publiek aan te spreken. Zo hebben wij bijvoorbeeld voertuigen van andere merken dan die van de groep geïntegreerd om aan bepaalde behoeften van onze klanten te voldoen. Bij car sharing zijn de klanten niet geïnteresseerd in het merk, maar gewoon in de dienst als zodanig. Hier beantwoordt de dienst perfect aan de behoefte om zich te verplaatsen. En aan deze behoefte wordt voldaan door de dichtheid van ons voertuigenaanbod in de steden. Mobiliteit is iets waarop je moet kunnen vertrouwen, overal en op elk moment. Dit geldt met name voor zakelijke klanten.
En voor haar B2B-klanten heeft Poppy een specifiek aanbod in de vorm van prepaid packs: “hoe meer minuten je koopt, hoe minder je betaalt”, legt de CEO uit. “We hebben ook een managementtool waarmee managers minuten kunnen toewijzen aan hun werknemers. En vooral, een nieuwe app die een hele reeks nieuwe functies integreert zoals het reserveren van een voertuig 24 uur op voorhand of de mogelijkheid om gratis credits te verdienen door het voertuig vol te tanken.”
Nog niet genoeg B2B
Sylvain Niset geeft echter toe dat de B2B-markt nog steeds ondervertegenwoordigd is bij de carpoolklanten in België. Omdat B2B-klanten nog te zeer gehecht zijn aan het imago van hun auto. Bij autodelen gaat het om het mobiele aspect. Mobiliteit moet niet worden gezien als een verlengstuk van iemands persoon, maar als een oplossing om van A naar Z te kunnen gaan. Op dit moment zijn zakelijke klanten nog te zeer geïnteresseerd in het bezit van het voertuig en het model waarmee zij zich verplaatsen, kortom in het imago. Om B2B-klanten te interesseren, zal een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden op dit gebied, maar ook op het gebied van ecologische en financiële gevolgen. Het gebruik van een gedeelde auto is goed voor het milieu en het is ook goed voor de portemonnee van uw bedrijf en van uzelf.