BYD, het nummer één automerk op de Chinese markt en een wereldwijde fabrikant van batterijen, werd eind 2022 bij ons gelanceerd en bracht drie elektrische wagens op de Europese markt: de Han berline, de grote Tang SUV en de kleine Atto 3 SUV. Hoewel de namen van de eerste twee vreemd lijken, zijn het in feite Chinese dynastieën. Een manier voor BYD om de premium positionering van deze twee modellen aan te tonen. Laten we de Tang eens nader bekijken, het model waarop het merk zijn hoop op marktpenetratie heeft gevestigd.
Verfijnd in elk detail
Met een lengte van 4,78m doet de Tang niet onder voor een BMW X3 of een Mercedes GLC. Esthetisch ziet de Chinese auto er nogal conventioneel uit. Het moet gezegd worden dat BYD voor dit voertuig een beroep deed op een Duitse ontwerper! De zwarte velgen van ons testmodel en het zwart gespoten dak geven de wagen toch een sportieve uitstraling die zeer aantrekkelijk is. De talrijke chroomaccenten, vooral op de voorbumper en de grille, voegen een vleugje luxe toe.
Luxe is het woord dat in je opkomt als je de wagen instapt. De keuze van de materialen, de montage, de afwerking, de LED-inserts, de kleuren, alles is zorgvuldig gekozen om deze Tang een premium uitstraling te geven. En dat is vrij goed gelukt. Het heeft niets te benijden naar Japanse of zelfs Duitse maatstaven! Zelfs het 12,8-inch scherm dat 90° gedraaid kan worden is goed gemaakt. BYD heeft zijn eigen besturingssysteem, dat intuïtief te gebruiken en zeer responsief is. De navigatie van onze testversie was alleen beschikbaar in het Engels of Chinees… Maar de managers van het merk vertelden ons dat andere talen binnenkort zullen worden toegevoegd.
Een zeldzame zevenzitter
Een van de grootste troeven van de Tang is dat hij een van de weinige elektrische SUV’s is die momenteel 7 zitplaatsen biedt. Alleen de Tesla Model X en Mercedes EQB bieden deze mogelijkheid, maar met minder royale binnenruimte. Laten we eerlijk zijn: de twee stoelen op de derde rij zijn krap en zullen meer geschikt zijn voor kleine kinderen. De middelste zitplaats kan in twee delen worden gesplitst om de toegang tot de derde rij te vergemakkelijken. Het laadvolume is in orde: 940 liter bij 5 zitplaatsen en 230 liter bij 7 zitplaatsen.
Op de baan
BYD heeft ervaring op autogebied en dat is te zien. De Tang weet de weg te beheersen, terwijl hij het comfort van zijn passagiers garandeert. Dit ondanks het feit dat de vering soms wat stevig is, vooral bij lage snelheden.
De BYD Tang wordt aangedreven door een 86,4 kWh batterij en twee elektromotoren (voor en achter) die samen iets meer dan 500 pk ontwikkelen. Dit is de enige versie die in Europa verkrijgbaar zal zijn. Officieel claimt de Tang een bereik van 400km in gemengde modus. Dit was inderdaad de actieradius die bij het starten op het dashboard van ons testmodel werd aangekondigd. Na een week en bijna 1.000 km achter het stuur – voornamelijk snelwegritten – bedroeg ons gemiddelde verbruik ongeveer 22 kWh/100 km met een zeer soepele en vloeiende rijstijl. Tijdens een lange snelwegrit, slaagden we erin de grens van 340 km te passeren. Dat is ongeveer het gemiddelde voor een wagen binnen dit segment.
Het enige nadeel is dat snelladen tijd kost, want de Tang accepteert slechts een maximaal laadvermogen van 120 kW op gelijkstroom.
BYD heeft niet bespaard op veiligheid, want de gebruikelijke rijhulpsystemen zijn aanwezig. De kwaliteit van de 360° camera’s is zelfs indrukwekkend te noemen.
Anderzijds kunnen de talrijke waarschuwingen – bijvoorbeeld bij overschrijding van de maximumsnelheid – snel vervelend worden. Gelukkig is het mogelijk om ze uit te schakelen.
Fleetrapport
Er is nog de kwestie van de prijs. BYD is geen goedkoop merk. Met een basisprijs van 59.000 euro (exclusief BTW) staat deze Tang op dezelfde catalogusprijs als een BMW iX3, met het verschil dat de Chinese wagen voor deze prijs standaard wordt geleverd met alle beschikbare opties, terwijl voor een gelijkwaardige versie van het Duitse voertuig meer dan 10.000 euro extra moet worden betaald.
Op basis van een maandelijkse huurprijs van 1.285 euro en een energiebudget van 178 euro heeft de Tang een TCO van 1.140 euro, wat nog steeds zeer redelijk is voor een voertuig in deze categorie met 7 zitplaatsen. Bovendien kan de Tang direct geleverd worden.
Met een dergelijk aanbod heeft BYD enkele zeer mooie troeven op zak om tegemoet te komen aan de behoeften van wagenparkbestuurders. En als de productie van modellen op Chinese bodem voor sommige ondernemingen nog steeds een obstakel is, heeft BYD onlangs aangekondigd dat het een fabriek in Europa wilde overnemen om zijn capaciteit te vergroten, en vooral om lokaal te produceren. En die site zou wel eens Duits kunnen zijn…
BYD Tang | |
Vermogen | 518 pk |
Geregistreerd gemiddeld verbruik | 22 kWh/100 km |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
Basisprijs excl. BTW | 59.000 euro |
VAA bruto/maand (indicatief) | 185,61 euro |
BIV (Brussel, Wallonië, leasing / Vlaanderen) | 61,50 euro / 0 euro |
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing / Vlaanderen) | 82,34 euros/ 0 euro |
Berekend per maand | |
Gemiddelde maandelijkse huurprijs (excl. BTW) | 1.285,38 euro |
Gemiddeld maandelijks energiebudget | 178,83 euro |
CO2-taks | 31,34 euro/maand |
Verworpen uitgaven | 18,56 euro/ maand |
Belastingbesparing | 373,89 euro/ maand |
Gemiddelde TCO per maand* | 1.140,23 euros |
* Berekening op basis van een LeasePlan-aanbieding (48 maanden/80.000 km) en de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult.