De C40, het tweede model in Volvo’s elektrische gamma na de XC40, is vooral de eerste wagen die ook specifiek als puur elektrische auto is ontwikkeld. Visueel lijken de twee auto’s sterk op elkaar, maar de C40 verschilt ervan met zijn naar achteren hellende daklijn die hem een iets dynamischer uiterlijk geeft en zijn geheel exclusieve achterzijde. Dit verschil in ontwerp biedt een betere aerodynamica en heeft daarom ook een positief effect op het brandstofverbruik en de actieradius.
Er zijn twee versies beschikbaar: de Single Motor met een 69 kWh batterij en 231 pk, die een actieradius van 434 km (WLTP) belooft, en de Twin Motor versie met een 78 kWh batterij en 408 pk, die een autonomie tot 444 km claimt.
Diervriendelijk interieur
Het interieur van de Volvo C40 is modern met een mooi centraal scherm, maar heeft nog enkele fysieke bedieningselementen om toegang te krijgen tot enkele basisfuncties. Voor het multimediasysteem werkt Volvo met de zeer praktische Google-interface, waaraan de gebruiker binnen enkele minuten went.
De rijpositie is uitstekend, de bedieningselementen zijn goed bereikbaar en er is veel opbergruimte. De binnenruimte is royaal, al zijn de achterstoelen, die door de aanwezigheid van de accu’s hoger zijn geplaatst, niet geschikt voor grotere mensen.
Volvo heeft besloten geen dierlijk leer meer te gebruiken en heeft het vervangen door veganistisch leer, maar de kwaliteit van de materialen lijdt er niet onder.
De bagageruimte is 413 liter en onder de motorkap bevindt zich een klein opbergvak van 31 liter.
Comfort en souplesse
We konden met de Twin versie rijden. Met meer dan 400 pk en 660 Nm onmiddellijk beschikbare koppel presteert de Volvo C40 als een sportieve SUV. Inhalen is een koud kunstje, terwijl de auto ondanks zijn afmetingen (4.431 mm lang) een kleine draaicirkel heeft.
Tijdens het rijden vertoont de Volvo C40 een uitstekend comfort en een soepel onderstel, wat zorgt voor een zeer aangename rij-ervaring. De vele hulp- en veiligheidssystemen voor de bestuurder versterken het gevoel van veiligheid nog verder.
De Volvo heeft als extra voordeel dat hij geen start/stop-knop heeft. Klim in de auto en schakel de versnellingsbak naar D om hem te starten. Het openen van het bestuurdersportier daarentegen stopt het systeem onmiddellijk.
Fleetrapport
Comfort, ruimte, geavanceerde technologie, talrijke veiligheidssystemen en vooral een actieradius van meer dan 400 km, dat zijn allemaal troeven die ons verleid hebben tijdens onze proefrit met deze Volvo C40. Het feit dat hij in de Volvo-fabriek in Gent wordt gemaakt, staat zeker niet los van het succes dat hij tijdens ons evenement kreeg.
En de voordelige fiscaliteit is de kers op de taart. Met een maandelijkse huurprijs van 909 euro/maand exclusief BTW voor een contract van 48 maanden/100.000 km en een werkelijk verbruik dat ruim onder de 20 kWh/100 km blijft, heeft de C40 Twin Ultimate een TCO van net geen 1.200 euro. De versie met één motor is fiscaal nog aantrekkelijker, maar rijdt iets minder dynamisch.
Volvo C40 Recharge Twin motor |
|
Vermogen |
300 kW |
Verbruik |
19,9 kWh/100 km |
Fiscale aftrekbaarheid |
100 % |
Basisprijs excl. BTW |
51.322,314 € |
VAA bruto/jaar (indicatief) |
2.125,71 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) / Vlaanderen |
61,5 € / 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) / Vlaanderen |
92,93 € / 0 € |
Berekend per maand |
|
Gemiddelde maandelijkse huurprijs (excl. BTW) |
909 € |
Gemiddeld energiebudget |
116,82 € |
CO2-taks |
28,17 € |
Verworpen uitgaven |
16,15 € |
Belastingvoordeel |
-294,52 € |
Gemiddelde maandelijkse TCO* |
899,70 € |
* TCO berekend dankzij de Car Cost Advisor van Eurofleet Consult en gebaseerd op een online leasing-aanbod van Leaseplan.
Photos: Julie Matthys Photography