Kleine stadswagens zoals de Mini of de Fiat 500 kiezen nu eindelijk voor een elektrische versie. Fiat heeft goed zijn tijd genomen om de techniek op punt te stellen die onder het kleedje van de nieuwe 500 schuilt. Hij is liefst 6 centimeter breder en langer dan de huidige 500, die nog steeds in productie is met benzinemotoren. In zijn grotere formaat is plaats voor een accupakket van 42 kWh, dat op papier goed is voor een rijbereik van 320 kilometer volgens de WLTP-norm en zelfs 468 kilometer in pure stadsomstandigheden. Voor zo’n klein autootje is dat verbluffend. Nog indrukwekkender is dat ons stroomverbruik tijdens een traject van een 30 kilometer op de straten van Turijn nog lager was dan wat Fiat zelf aankondigt: 13,3 kWh/100 km, tegenover 13,8 kWh/100 km in theorie. Veelbelovend.
3 compleet verschillende rijmodi
We hebben dat resultaat gehaald door onze test te beginnen in de rijmodus “Normal”, waarin je 87 kW/118 pk ter beschikking hebt. Maar nadat we al vrij snel 2 procent rijbereik zagen vervliegen, kozen we voor de stand “Range”, waarmee energie wordt gerecupereerd bij het vertragen. Op die manier moet je de remmen niet meer aanraken. De regeneratie is namelijk zo intens wanneer je het gas lost dat de elektrische 500 al na een paar meter tot stilstand komt. Deze manier van rijden met één pedaal, die we al kennen van in bijvoorbeeld de Nissan Leaf, maakt dat je goed kan anticiperen en tot mooie verbruikswaarden komt. En dan hebben we niet eens de Sherpa-modus gebruikt, die het verbruik nog verlaagt en die het vermogen en de topsnelheid toeknijpt tot respectievelijk 57 kW/77 pk en 80 km/u (in plaats van 150 km/u). Die zullen we eens moeten proberen in oktober, wanneer het model op de markt komt.
FLEETBALANS
De exacte prijzen voor het gamma van de elektrische 500 zijn nog niet gekend. Daarvoor is het wachten tot oktober, maar we weten al wel dat ze lager zullen liggen dan 34.900 euro, de prijs van de lanceringsversie La Prima. Voor gebruik in de stad is er geen reden waarom leasefirma’s of bedrijven deze nieuwkomer op de elektrische markt niet zouden kiezen. De verhouding rijbereik-afmetingen is namelijk onklopbaar. We kijken al uit naar een langere en meer gedetailleerde testrit.
Technische fiche
Fiat New 500 electric
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektriciteit |
Vermogen | 87 kW – 118 pk |
Maximumkoppel | 220 Nm |
Leeggewicht | 1.290 kilo |
Koffervolume | 185 liter |
Rijbereik | 320 km |
Gemiddeld normverbruik | 13,8 kWh/100 km |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
Topsnelheid | 150 km/u |
Opslagcapaciteit batterij | 42 kWh |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs exclusief btw | Oktober ’20 |
Basisprijs inclusief btw | Oktober ’20 |
Fiscaal vermogen | / |
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,50 euro |
BIV (Vlaanderen) | 0 euro |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 83,56 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 0 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | Oktober ’20 |
Verworpen kosten | Oktober ’20 |
CO2-belasting | 326,88 € |