Gepubliceerd op 6 October 2021 om 09h03
Door Nicolas Morlet

Test Fiat Ducato MY 2021: Voor het geluk van de professionele gebruiker

Hoewel hij dat niet meteen laat uitschijnen, verandert de Fiat Ducato grondig voor het bouwjaar 2021. Hij maakt niet alleen zijn opwachting met modernere techniek, maar maakt tevens een flinke sprong vooruit op het gebied van rijplezier en comfort.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

Aan de buitenkant zien we niet bepaald dat de ‘nieuwe’ Ducato veranderd is. Afgezien van een nieuwe radiatorgrille en de volledig uitgeschreven merknaam i.p.v. het vroeger geplaatste logo, alsook nieuwe LED-koplampen, blijven zijn looks logischerwijze onveranderd. Daarentegen wordt bij het openen van de portieren de vernieuwing wel nadrukkelijk zichtbaar. Deze bestelwagen leunt dichter dan ooit aan bij een personenauto met zijn volledig nieuw ontworpen interieurinrichting, een nieuw stuurwiel, en een hogere kwaliteit in vergelijking tot vroeger. De best uitgeruste versies hebben een centraal, zwevend opgesteld 10-inch beeldscherm, voor de bediening van het UConnect multimediasysteem. De boordinstrumenten kunnen digitaal zijn, met een aanpasbaar beeldscherm om onder alle omstandigheden de gewenste informatie te kunnen aflezen. Tenslotte is er nog de mogelijkheid om het beeld van de achteruitkijkcamera te tonen op de centrale achteruitkijkspiegel, waardoor op elk ogenblik een goed zicht mogelijk is op wat achter het voertuig gebeurt, zelfs bij een gesloten bestelwagen. Wat de uitrusting betreft signaleren we nog de introductie van stembesturing en een adaptieve snelheidscontrole, wat in één klap ook semi autonoom rijden op snelwegen en in files mogelijk maakt. Het is dan ook jammer dat de rijhouding nog steeds niet perfect is.

 

Techniek die er zijn mag

Ook onder de motorkap valt er heel wat verandering vast te stellen. De Ducato wordt uitgerust met een volledig nieuw motorengamma dat is opgebouwd rond de Mutlijet3. Er zijn vier vermogenvarianten: 120, 140, 160 en 180pk. De motor voelt nog prettiger aan dan zijn voorganger dankzij zijn hoge koppel (tot 450 Nm) en een stillere werking dan voorheen. De handgeschakelde 6-versnellingsbak is op alle versies beschikbaar en weet te bekoren door een bediening die noch te vaag, noch te pakkend is. Desondanks raden we toch heel nadrukkelijk de nieuwe automatische transmissie met 9 verhoudingen aan, die schittert met zachte overgangen en zeer goed reageert, wat een concrete winst aan rijplezier oplevert.

 

 

Technische fiche

DUCATO Fourgon L1H1 160 Multijet3 Power

Brandstof Diesel
Vermogen 160 pk
Max. Koppel 400 Nm @ 1.500-2.250 rpm
Gewicht  1.740 kg
Laadvolume 8 – 17 m³
Tank 90 l
Gemiddelde verbruik nc
CO2 uitstoot nc
Max. snelheid nc
Cilinderinhoud 2.184 cm3

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs btw ex. 29.200€
Basisprijs btw inc. 35.332€
Fiscale vermogen 11 pk
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 0
BIV (Vlaanderen) 0
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 127,51€
Verkeersbelasting (Vlaanderen)
Fiscale aftrekbaarheid 100%
Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels