De moeilijkste keuze voor een constructeur van elektrische bestelwagens is de grootte van de batterij. Te weinig kWh en je klanten haken af omdat ze niet ver genoeg geraken, te veel kWh (en dus accugewicht) en je clientèle klaagt dat het voertuig onvoldoende laadvermogen heeft.
Volgens Ford legt de gemiddelde bestuurder van een grote bestelwagen 111 kilometer per dag af. De keuze voor een batterij van 68 kWh netto voor de E-Transit is dan ook weloverwogen: ze geeft klanten voldoende reserve en voegt ‘slechts’ een vierhonderd kilo aan de tarra toe. Zelfs onder omstandigheden die veel minder gunstig zijn dan die van de WLTP-homologatiecyclus moet je moeiteloos 200 kilometer kunnen halen voordat je richting laadpaal moet.
Een verademende ervaring
We nemen het stuur van een lege L2H2 met dubbele cabine en 185 kW aan vermogen en wisselen na een rit van 45 minuten met een versie met enkele cabine en 135 kW-motor, die half beladen is. In de praktijk merk je niet zoveel verschil. Het gaat in beide gevallen vooruit – in alle stilte. De boordcomputer van de twee testvoertuigen geeft vergelijkbare cijfers aan: afhankelijk van je rijstijl en je snelheid jaag je tussen 20 en 30 kWh/100 km aan stroom door de elektromotor.
Vertragen doe je meestal door regeneratief te remmen. Gewoon het gaspedaal lossen en de elektromotor van de E-Transit doet de rest. Je hebt twee standen: normaal en intensief. Om helemaal tot stilstand te komen moet je nog steeds het rempedaal intrappen, maar de remschijven komen er amper aan te pas, tenzij je echt als een koerier op Red Bull rijdt of een noodstop moet maken. Dat kan de E-Transit desgevallend zelf: hij is voorzien van een autonome noodrem.
Geconnecteerd tot en met
De cockpit van de E-Transit is bijzonder handig ingericht. Een heuse eyecatcher is het nieuwe SYNC4-infotainmentsysteem met een 12 duim groot aanraakscherm. Het werkt snel en is op de Trend-versies voorzien van een geconnecteerd navigatiesysteem dat de meest efficiënte route uitstippelt. Het informeert de bestuurder ook over oplaadmogelijkheden, de verkeerssituatie, de live beschikbaarheid van parkeerplaatsen, enzovoort.
Maar Ford gaat nog veel verder om elektrisch rijden dagelijks haalbaar te maken. Onder de noemer Ford Pro biedt het een heel ecosysteem aan diensten en producten aan dat je bij geen enkele andere constructeur vindt. Het is er met name op gericht om de productiviteit te maximaliseren.
Centraal daarin staat Fords eigen telematicasysteem, dat een zee aan interessante data oogst rechtstreeks vanuit de standaard voorziene modem van elke E-Transit. Locatie, resterend rijbereik, stilstand, onderhoudsstatus, forse acceleraties: het zijn maar enkele voorbeelden. Ook proactief en dus tijdbesparend onderhoud behoort tot de mogelijkheden.
Terugverdienmodel
€ 56.825 exclusief btw is de instapprijs van de E-Transit. Niet van de poes in vergelijking met de overeenstemmende dieselversie, maar Ford is ervan overtuigd dat je het supplement gedurende de gebruikscyclus terugverdient.
Los daarvan is de Ford E-Transit een verademing om mee te rijden. Hij inspireert tot een bedachtzamere, proactieve rijstijl. Dat zou wel eens gunstige effecten kunnen hebben op de schadestatistieken. Misschien ligt daar nog wel de grootste winst.
VOOR
- Overtuigend aandrijfgeheel
- Uitgebreid dienstenpakket
- Ruim gamma
TEGEN
-
Duur in aankoop