Gepubliceerd op 17 February 2021 om 12h03
Door Tony De Mesel

TEST: Ford Mustang Mach-E; Eerste elektrische Ford

In tegenstelling tot wat zijn benaming laat veronderstellen, is de Mustang Mach-E geen sportieve machomachine maar wel de eerste volledig en uitsluitend elektrische auto van Ford.

|||||
||||| © |Mustang Mach-E||||

De Mustang Mach-E werd al ruim een jaar geleden aangekondigd maar staat nu eindelijk in de showroom. Vanaf maart kan hij zelfs via een nieuw gecreëerd platform ook online worden besteld. De levering gebeurt dan via  de dealer naar keuze. Het mag duidelijk zijn dat Ford een nieuw tijdperk binnenrijdt.

 

Ruime vijfdeurs

Het lijnenspel en enkele stilistische details, zoals de driedelige lichtblokken achteraan, verwijzen naar de klassieke Mustang maar qua concept is de Mach-E eerder een kruising tussen een SUV en een vijfdeurs met vier volwaardige zitplaatsen. De hoogte van het koetswerk wordt enigszins gecamoufleerd door de terugwijkende en zwart getooide dorpels. Via een achterklep is de koffer bereikbaar. Het laadvolume bedraagt 402 liter en kan vergroot worden door de achterbank neer te klappen. Ook vooraan is er een kleine kofferruimte (81 liter), een zogenaamde ‘frunk’ (samentrekking van ‘front’ en ‘trunk’).

Vol elektrisch

 

Het front wordt gekenmerkt door een geblindeerd koelrooster en dat verraadt meteen dat de aandrijving vol elektrisch is. Voorlopig zijn er vier uitvoeringen. Twee daarvan zijn met vierwielaandrijving en hebben zowel vooraan als achteraan een elektrische motor. De achterwielen krijgen het meest kracht toebedeeld om de onderstuurneiging tot een minimum te herleiden. Het vermogen bedraagt 269 of 351 pk. Als alternatief zijn er uitvoeringen met enkel achterwielaandrijving en de motor achterin. Het vermogen piekt dan bij 269 of 351 pk. Volgens de WLTP-test bedraagt de actieradius naargelang de versie 400 tot 610 kilometer. Met onze testauto (AWD met 361 pk) haalden we in reële omstandigheden een actieradius van 420 kilometer.

 

Slimme auto

Het bijladen duurt 36 miniuten (Ionity), 108 minuten (snellader) of 6 uur (Wall Box). Het navigatiesysteem zal je een route aanwijzen om optimaal te kunnen rijden met de beschikbare lading en zal je onderweg ook aanwijzen waar je best oplaadt om niet in de problemen te geraken en zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Als de auto met een laadpaal verbonden is en om de lading te ‘sparen’ kun je het interieur van op afstand laten opwarmen (of afkoelen) via een app. Op die manier wordt elektriciteit rechtstreeks van het net, en niet van de batterij,  gebruikt om de airco te laten werken. In de auto zelf gebeuren alle bedieningen, met uitzondering van het volume van de geluidsinstallatie, via een groot centraal gemonteerd 15,5 inch aanraakscherm. De menu-opbouw is logisch opgevat zodat je na verloop van tijd makkelijk wegwijs raakt in de bediening.

 

Beetje Belgisch   

 

De productie gebeurt in de VS maar de exemplaren die naar Europa komen, hebben een ophanging die aan onze rijstijl is aangepast. De ontwikkeling daarvan gebeurde trouwens in het Belgische Ford-testcentrum van Lommel. Voor de Europese markt werden de rolneigingen beperkt en zijn de afstelling van dempers, veren en stuurinrichting aangepast. De stuurinrichting wekt een aangenaam positief gevoel op en de Mach-E heeft uitstekende prestaties. Vooral de acceleraties en hernemingen zijn indrukwekkend. Onze testauto spurtte vanuit stilstand naar 100 km/u in minder dan zes seconden. Als bestuurder heb je de keuze tussen drie rijmodi en het is ook mogelijk om te kiezen voor de ‘one pedal drive’ met een groot motorremeffect.

 

Fleetbalans

 

De Mustang Mach-E is een bruikbare en praktische auto die kan uitpakken met een realistische actieradius en uitstekende prestaties. BTW inbegrepen bedraagt de basisprijs € 48.000 terwijl de topversie € 64.425 kost. Gedurende de eerste vijf jaar geeft Ford gratis toegang tot alle openbare AC & DC laadpunten. Voor de Ionity laadpunten duurt de gratis toegang 1 jaar.

Technische fiche

Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
Vermogen 248 kW/337 pk
Maximumkoppel 580 Nm
Leeggewicht 2.182 kg
Koffervolume 402 + 81 l
Batterij 99 kWh
Gemiddeld normverbruik 18,7 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 180 km/u

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs testauto exclusief btw 53.243 €
Basisprijs testauto inclusief btw 64.425 €
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 62 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 83,95 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA werknemer 2.208 €/jaar
Verworpen kosten – €/jaar
CO2-belasting – €

 

Tony De Mesel

Tony De Mesel, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels