Honda heeft gezonde ambities voor zijn nieuwe HR-V, want hij zou in 2022 goed moeten zijn voor 45% van de totale verkopen van het merk in de BeLux regio. Het is overduidelijk dat de Japanners hiervoor in de eerste plaats inzetten op zijn volledig nieuwe design. Het kan als bedrijf trouwens ook tellen wanneer je rondrijdt met een voertuig dat tijdens een of andere fashion week werd tentoongesteld! In het geval van de HR-V moet ‘een of andere’ verstaan worden als de ‘modeweek’ van Amsterdam in september laatstleden.
Meer dan geslaagde metamorfose
De metamorfose wordt in het interieur doorgetrokken dankzij een dashboard dat stevigheid uitstraalt, maar vooral door een infotainmentsysteem dat zijn voet opnieuw naast die van de concurrentie mag zetten. Een andere knappe verbetering is de “teller” links van het dashboard, waarop je dankzij de bedieningsknoppen aan het stuur van het ene informatiemenu naar het andere kan scrollen.
Opmerkelijk reëel verbruik
Wie de TCO wil optimaliseren, moet daarbij vooral onder de motorkap aan de slag. Bij de 3de generatie van de HR-V heeft Honda gekozen voor een hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1,5-liter benzinemotor en twee elektromotoren. De drie zijn samen goed voor 131 pk. Zolang je van de autosnelweg wegblijft, krijgt de elektromotor de voorkeur en blijft het verbruik netjes op het niveau dat de constructeur belooft. Wij kwamen op een gemengd parcours uit op 5,5 l/100 km, maar wanneer we van de autosnelweg wegbleven zakte dat gemiddelde naar een heel aantrekkelijke 3,4 l/100 km! Nochtans blijft deze weliswaar compacte (4,34 m) HR-V nog altijd een SUV!
FLEETBALANS
De prijs van de nieuwe HR-V begint vanaf 25.190 euro excl. BTW voor de Elegance uitvoering. Deze versie heeft overigens al parkeersensoren, een achteruitrijcamera en een nieuw innovatief klimaatsysteem, dat de lucht rond – en niet vol in – de gezichten van de passagiers verspreidt. Uw werknemers zullen zeggen: “Meer moet dat niet zijn!” Met een verantwoord rijgedrag weg van de autosnelweg beloven we u dat uw tankkaart dankzij het hybridesysteem, dat helemaal bij de les is omdat het zich al rijdend oplaadt, alvast niet oververhit zal raken. Andere concurrenten zullen ongetwijfeld “agressievere” prijzen aanbieden, maar toch zijn wij geneigd onze hoed af te nemen voor Honda en zijn HR-V, die wij toch erg geslaagd vinden.
De Honda HR-V van de 3de generatie is onherkenbaar geworden.Technische fiche
Honda HR-V e:HEV hybride (131 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine + elektriciteit |
Vermogen | 131 pk (totaalvermogen van het hybridesysteem) |
Maximumkoppel | 253 Nm |
Leeggewicht | 1.380 kg |
Koffervolume | 335 l |
Tankinhoud | 40 l |
Gemiddeld verbruik | 5,4 l/100 km |
CO2-uitstoot | 122 g/km |
Topsnelheid | 170 km/u |
Cilinderinhoud | 1.498 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs BTW excl. | 25.190,08 euro |
Basisprijs BTW incl. | 30.480 euro |
Fiscaal vermogen | 8 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 123,00 euro |
BIV (Vlaanderen) | 123,17 euro |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 248,95 euro |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 191,44 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 62 % |
VAA gebruiker | 1.370,00 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 548,00 euro/jaar |
CO2-belasting | 36,36 euro |