Voor het koetswerk heb je een adelaarsoog nodig om de verschillen tussen jaargang 2016 en de facelift van 2021 te ontdekken. Kenners zien een nieuwe bumper, ledkoplampen en hoger geplaatste mistlampen. In het interieur heb je daarentegen recht op een volledig nieuw dashboard, dat er weliswaar een beetje somber uitziet, maar dat wel goed geplaatst is en praktisch in het gebruik. Het wordt opgevrolijkt door een aanraakscherm dat zich perfect van zijn taak kwijt en waarmee talrijke elementen kunnen worden bediend. Toch is de rest van het dashboard niet van al zijn knoppen ontdaan.
Ook het instrumentenbord gaat digitaal, met een zeer leesbaar en intuïtief scherm van 10,25 duim. In zijn geheel wint het interieur aan kwaliteit dankzij mooiere materialen dan voordien, en de afwerking en assemblage sluiten aan bij de betere middenmoot. Hetzelfde geldt voor de binnenruimte voor- en achterin. De koffer van de plug-inhybride versie verliest een beetje inhoud (1.230 in plaats van 1.380 liter voor de varianten met verbrandingsmotor), maar de batterijen verhogen de laad- of tildrempel niet. Een voordeel in vergelijking met bepaalde rivalen.
De rijhouding en het comfortpeil zijn absoluut vrij van kritiek, zowel voor- als achterin.
50 kilometer uitstootvrij
Na een volledige oplaadbeurt kan de Jeep Compass 4xe tot 50 kilometer lang puur uitstootvrij rijden. We konden dat rijbereik beproeven en het toont zijn volledige potentieel op kleine baantjes en in de stad, maar smelt uiteraard als sneeuw voor de zon zodra je de snelweg op gaat en het gaspedaal diep intrapt. Je moet dus je rijstijl aanpassen en op de benzinemotor overschakelen zodra de situatie dat vereist. Met de modus “e-save” bewaart de Compass zijn elektrische rijbereik en wordt de auto gedwongen om op benzine te rijden.
Bij het gebruik blijkt de benzinemotor verrassend stil, zodanig zelfs dat we ons tijdens onze test afvroegen of we nu elektrisch of op benzine reden. De omschakeling tussen beide motoren verloopt trouwens opmerkelijk stil en soepel.
Fleetbalans
Uiteraard zal de Jeep Compass fleetklanten vooral aanspreken in zijn hybride versie. Met zijn CO2-uitstoot van 47 g/km geniet hij een zeer gunstige fiscaliteit zonder dat echter het benzinebudget explodeert zodra je de benzinemotor inschakelt. Op een moment waar veel wagenparken zachtjes op hybrides overstappen alvorens ze gedwongen voor puur elektrisch gaan, zou de Compass – vooral in onze testversie Trailhawk – weleens flink wat bestsellers kunnen komen beconcurreren door zijn look die hem een beetje van de rest onderscheidt. De hybride is er trouwens in twee vermogensversies: 190 en 240 pk.
Technische fiche
Jeep Compass 1.3 Turbo T4 PHEV 240 EAWD Trailhawk
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzinehybride |
Vermogen | 240 pk |
Elektrisch rijbereik | 50 km |
Leeggewicht | 1935 kilo |
Koffervolume | 1230 l |
Brandstoftank | 37 l |
Gemiddeld verbruik | 2,0 l/100 km |
CO2-uitstoot | 47 g/km |
Topsnelheid | 200 km/u |
Cilinderinhoud | 1332 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. btw | 39.165 € |
Basisprijs incl. btw | 47.390 € |
Fiscaal vermogen | 8 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 61,5 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 269,93 € |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 433,477 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 97,7 % |
VAA gebruiker | 1624,80 €/jaar |
Verworpen kosten | 649,92 €/jaar |
CO2-bijdrage | 330,48 € |