Gepubliceerd op 19 October 2021 om 10h10
Door Félix Bouland

Test Jeep Wrangler 4Xe: hybridekuur

De Jeep Wrangler evolueert en krijgt een plug-in hybride aandrijving zonder echter zijn terreinwaardigheid te verliezen.

||||
|||| © 2021 Jeep® Wrangler Rubicon 4xe||||

“Een oude aap moet je geen smoelen leren trekken,” luidt het gezegde. Maar waarom niet? Één van de meest ‘old school’ terreinvoertuigen gooit het over een ander boeg en gaat de moderne toer op. De Jeep Wrangler wordt een hybride! Hoe verbazingwekkend dat ook kan lijken, het Amerikaanse merk gaat nog een stuk verder, want de Wrangler wordt binnenkort enkel nog aangeboden als hybride. Gelukkig respecteert Jeep zijn roots met een goede basis. Onder het bijna ongewijzigde brute uiterlijk van de offroader – met als enige verschil wat blauwe accenten en een laadpoort – ontdekken we een batterij van 17,3 kWh en een elektromotor van 107 kW (145 pk) die in de automatische 8-traps automaat verwerkt zit. Hij wordt gekoppeld aan een 2.0 liter viercilinder turbo-benzine van 271 pk, die zelf uitgerust is met een kleine riemaangedreven starter/alternator van 46 kW (62 pk). Samen leveren deze drie motoren een gecombineerd vermogen van 380 pk en een koppel van 637 Nm. Dat maakt van deze nieuwe Wrangler 4Xe de krachtigste Jeep ooit ingevoerd in Europa!

 

In stilte

Als echte zichzelf respecterende Jeep behoudt de Wrangler zijn terreincapaciteiten. We durven zelfs stellen dat de elektrificatiekuur die capaciteiten nog verbetert, want het meteen beschikbare koppel van de elektromotor wordt afgeleverd aan een vierwielaandrijving die uitgerust is met een reductiebak (2,71:1 op de Sahara en 4,0:1 op de Rubicon). Daarmee kan de nieuwe Wrangler 4Xe bij wijze van spreken nog altijd aan de muren opklimmen… maar hij doet dat nu wel in complete stilte! Behalve dan het geluid van de tandwielen. Op het asfalt en met een volle batterij kan hij tot 40 km puur elektrisch afleggen. Daarnaast biedt hij indrukwekkende prestaties (0-100 km/u in 6,4 sec.), maar denk niet dat hij zich daarmee ontpopt tot een sportief beest, tot zulke mirakels is de hybridekuur niet in staat. We noteren wel dat het extra gewicht ervoor ervoor zorgt dat hij een beter op de weg liggende SUV wordt met een verfijnder ophangingscomfort.

 

Fleetbalans

Met zijn CO2-uitstoot van 79 tot 95 g/km doet Wrangler 4xe het beter dan de benzinevariant, maar medailles winnen op fiscaal vlak, dat doet hij niet.

 

Technische fiche Jeep Wrangler 4xe
Brandstof Benzine & elektrische
Vermogen 280 kW/380 pk
Koppel 675 Nm
Gewicht 2276 kg
Koffer 533 l
Batterij 17,3 kWh
Gemiddelde verbruik 3,5/100 km WLTP
CO2-uitstoot 79 gr/km
Max. snelheid 177 km/h
Cilinderinhoud 1995 cm3
Beheersinformatie
Basisprijs excl.btw 56 446€
Basisprijs incl.btw 68 300,00 €
Fiscale vermogen
TMC (BXL) 4 957,00 €
BIV (Vlaanderen) 4 957,00 €
Verkeersbelasting (BXL) 490,63 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 654,03 €
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA 2 341,71 €
Verworpen uitgaven 398,09 €
CO2-belasting 27,54 €

 

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels