Gepubliceerd op 28 May 2020 om 09h47
Door Maxime Pasture

Test Mercedes GLE 350 de: PHEV voor veelrijders

Mercedes is de enige constructeur die plug-inhybrides met een dieselmotor aanbiedt. Met de GLE 350 de (“de” staat voor “diesel elektrisch”) geeft het zelfs een echte krachtdemonstratie door met een recordrijbereik op elektriciteit uit te pakken.

|||||||
||||||| © GLE 350 de 4MATIC;Kraftstoffverbrauch gewichtet 1

Op de fleetmarkt heeft de diesel zijn laatste lied nog niet gezongen, vooral dan voor veelrijders. Maar ook voor de vakanties zal het gezinshoofd blij zijn met het totale rijbereik van de GLE 350 de: toen we onze test begonnen gaf de boordcomputer een bereik aan van 825 kilometer dankzij de dieselmotor, en daar mocht nog eens 85 kilometer in puur elektrische modus aan worden toegevoegd. 85 kilometer? Ja, dat klopt. In theorie belooft Mercedes zelfs 91 kilometer (volgens WLTP, op NEDC is het 106 kilometer). En in de praktijk?

Voor het gezin en… de hond

Wij zijn er in geslaagd om 78 kilometer puur op de kracht van de elektromotor van 100 kW (136 pk) af te leggen. Maar we moeten daar wel aan toevoegen dat ons parcours veel kilometers op de snelweg omvatte, en dat is niet het favoriete terrein van de plug-inhybride. Maar het is in elk geval een record op het vlak van elektrisch rijbereik voor PHEV’s. Bovendien doet het accupakket van 31,2 kWh niet al te veel af aan de binnenruimte. De optie voor een derde zitrij (de GLE is er ook als zevenzitter) is weliswaar verdwenen en de koffer krimpt met 120 liter tot 490 liter (1.915 met neergeklapte achterbank), maar dat is meer dan ruim genoeg voor de hond. En ook op de achterbank genieten de passagiers een vorstelijke beenruimte.

In tegenstelling tot in de C 300 de blijft de koffer praktisch bruikbaar.

Het hoge koppel van 440 Nm van de elektromotor heeft het helemaal niet moeilijk om de 2.655 kilo van de SUV met ster te verzetten. Dat is goed nieuws, want 2.655 kilo, dat is loodzwaar. En dat voel ook in bochten. Eerlijk gezegd is deze GLE geen dynamisch wonder. Daarvoor vertoont hij te uitgesproken rolneigingen, wat meteen zijn grootste gebrek is.

De enorme schermen geven een mooi effect en het kleine stuurtje met aanraakvlakken is intuïtief te bedienen.

20 minuten snelladen

De dieselmotor van zijn kant ontwikkelt 194 pk. Hij blijft een beetje rauw maar kwijt zich van zijn taak. Tijdens onze test heeft hij bovendien nooit meer dan 7,5 l/100 km verstookt zonder elektrische bijstand. Een goede raad: wanneer je de weg opgaat, geef je altijd je bestemming in het navigatiesysteem in. De GLE 350 de gebruikt die gegevens dan om het verbruik te optimaliseren en berekent wanneer hij best elektrisch of op diesel rijdt.

De klep links maakt laden aan snellaadpalen mogelijk. In 20 minuten kan de GLE dan 80 kilometer van zijn elektrisch rijbereik recupereren. Aan een Wallbox moet je op 3,5 uur rekenen, aan een huishoudstopcontact verdubbelt de laadtijd.

Via een gewoon stopcontact moet je geduldiger zijn en op minstens 6 uur laden rekenen.

FLEETBALANS

Er is geen twijfel dat dit de plug-inhybride voor veelrijders is. Hij is bovendien praktisch (grote koffer) en zijn dieselmotor is zelfs zonder elektrische ondersteuning zuinig. Op die manier heeft hij alles in huis om aan te spreken, zelfs (vooral?) op fiscaal vlak (100 procent aftrekbaar).

Het enige minpuntje in de technische fiche hieronder is de Belasting op Inverkeerstelling in Wallonië en Brussel: 2.478 euro. Maar het is minder dan wat je bij sommige van zijn rivalen (plug-inhybrides op benzine) met meer vermogen moet neertellen. Bovendien mag de GLE 350 de tot 3,5 ton slepen. Ook handig…

Technische fiche

Mercedes GLE 350 de 4Matic (320 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Diesel + elektriciteit
Vermogen 320 pk (totaalvermogen van het hybride systeem
Maximumkoppel 700 Nm
Leeggewicht 2.655 kg
Koffervolume 490 – 1.915 liter
Brandstoftank 65 liter
Gemiddeld normverbruik 1,1 l/100 km
CO2-uitstoot 29 g/km
Topsnelheid 210 km/u
Cilinderinhoud 1.950 cm3
TEST  
Gereden kilometers 362 km
Gemeten verbruiksgemiddelde 4,4 l/100 km
Prijs testwagen inclusief btw 96.231,30 €
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 64.900,00 €
Prijs testwagen exclusief btw 79.530,00 €
Fiscaal vermogen 10 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478,00 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 337,13 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.314,36 €/jaar
Verworpen kosten 560,89 €/jaar
CO2-belasting 317,64 euro
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels